banner bloomnet

na wczoraj

5 zasad, jak zrobić ciekawą infografikę

Czy się komuś to podoba, czy nie, żyjemy w świecie obrazkowym, gdzie kilkustronicowy tekst w internecie pozbawiony zdjęć, grafik czy filmów, przeczyta garstka osób. Ratunkiem są oczywiście infografiki. Te zrobione naprawdę pomysłowo, mogą ożywić nawet najtrudniejszy i najnudniejszy temat. Dziś krok po kroku wyjaśnimy najważniejsze zasady, jak stworzyć infografikę (NASZE PRZYKŁADOWE PROJEKTY).  

„Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów” – to przysłowie (zresztą… chińskie), pasuje tutaj jak ulał, ale naszym zdaniem dobrze przygotowana infografika warta jest nawet znacznie więcej niż wspomniany tysiąc wyrazów.

Wiele artykułów w sieci jest niestety przeładowanych danymi, przez co są trudne w odbiorze. A infografika - czyli pigułka najważniejszych informacji - może sprawić, że dany temat będzie miał wielu odbiorców, a sama grafika zostanie zapamiętana. Innym celem infografik może być też zainteresowanie odbiorcy daną informacją czy marką i niekoniecznie musi być ona zestawiona z artykułem.

Autor: Agencja Interaktywna Bloomnet

Tworząc ją, można obrać oczywiście dwie drogi: skorzystać z darmowych narzędzi oferowanych w sieci lub zlecić to agencji interaktywnej. Pierwsza jest łatwiejsza, ale możliwości oferowanych programów są nieco ograniczone, przez co trudno będzie wymyślić coś wyróżniającego się od powszechnie znanych szablonów. Profesjonalny grafik może natomiast stworzyć coś niepowtarzalnego, a przecież oryginalność jest tutaj kluczowa. Tak czy inaczej, warto znać kilka ważnych zasad, którymi trzeba kierować się przy projektowaniu infografiki.  

1. Opowiedz historię

Infografika to wspólne dziecko grafika i copywritera. Zanim pierwszy weźmie się do pracy, drugi musi wybrać najważniejsze dane, które warto wyeksponować graficznie. I ustalić, do kogo adresowany jest materiał. Infografika musi być czytelna i łatwa w odbiorze. Osoba, która ją obejrzy, musi mieć poczucie, że dowiedziała się z niej najistotniejszych informacji. Przeciętny czytelnik nie powinien mieć trudności z jej odczytaniem.

Wizualizacja musi opowiadać historię za pomocą obrazu i minimalnej ilości tekstu. Wyobraźmy sobie długi artykuł opisujący powstanie znanej firmy z długą tradycją, której losy są zawiłe. Dobrym pomysłem na infografikę może być przedstawienie najważniejszych wydarzeń np. na osi czasu. Zmieścimy tam najistotniejsze rzeczy dla czytelnika, a przekaz będzie prosty. Dużo zależy oczywiście od tematyki i głowy grafika: dla jednego ciekawszym rozwiązaniem będzie zastosowanie wykresu czy diagramu, dla drugiego tabeli, a jeszcze kolejnego mapy. Pole manewru jest szerokie.

W jakich sytuacjach infografika przyda się bardziej niż długi tekst czy nawet filmik? Chociażby przy prezentacji procesów koncepcyjnych i produkcyjnych firmy, pokazywaniu jej osiągnięć, rozwoju marki w pewnej rozciągłości czasowej, a także kiedy opisujemy pewne zjawiska występujące w różnym natężeniu w poszczególnych krajach.

Autor: Agencja Interaktywna Bloomnet

2. Przykuj uwagę i zaskocz

To banał, ale naprawdę trzeba pamiętać, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie, a uwagę przykuć może tylko coś nietypowego. Uciekajmy jak najdalej od szablonowości. Zacznijmy jednak od tytułu, który jest ogromnie ważny. Niektórzy mówią nawet, że nie powinien być dłuższy niż 50 znaków. Nagłówek musi jasno informować, o czym jest infografika.

Dobór tła i całej kolorystyki zależny jest oczywiście od tematyki, którą poruszamy. Mamy do wyboru różne formy przedstawiania danych: wykresy, linie czasu, ikonki i piktogramy, uproszczone mapy wzbogacone o rozmaite oznaczenia. Infografika powinna przyciągać wzrok, ale nie należy też przesadzać. Zbyt wiele barw, elementów czy niewłaściwa gradacja treści (np. uznawanie każdego elementu za tak samo istotny, więc projektowanie go tak samo dużego), niepotrzebnie rozmyje przekaz i nasza infografika będzie nieczytelna.

Trzeba pamiętać o doborze odpowiednich fontów. Te muszą być czytelne, ale to, że jakiś styl strasznie nam się podoba, nie znaczy jeszcze, że trafi też do czytelnika. Dlatego warto spojrzeć na to z jego perspektywy.

Jak można jeszcze zaskoczyć odbiorcę? Jeśli masz nieco więcej czasu, może warto zastanowić się nad infografiką interaktywną lub wprowadzeniem elementu grafiki 3D? Dzięki temu infografika będzie nie tylko informować, ale jednocześnie też bawić. Pamiętajmy jednak, że taka grafika musi być przede wszystkim intuicyjna. Czytelnik musi mieć wszystko podane jak na tacy.

3. Tych błędów się wystrzegaj

Najczęściej popełnianym grzechem jest upychanie do infografik tony danych, przez co wizualizacja odstrasza odbiorcę. Nie łudźmy się, że przeciętnemu użytkownikowi będzie chciało się studiować skomplikowaną infografikę. Wyłączy ją i będzie szukał w internecie czegoś przystępniejszego.

Kolejna uwaga dotyczy samej wielkości infografik. Wiele z nich, zamiast być skondensowaną pigułką informacji, ciągnie się jak makaron, przez co trzeba na stronie zjeżdżać i zjeżdżać… A co za dużo, to niezdrowo.  

Autor: Agencja Interaktywna Bloomnet

4. Podziel się ze wszystkimi

Udana infografika to taka, która wpadnie w oko czytelnikowi i przekona go do podzielenia się nią z innymi internautami (tzw. viral marketingowy). Dlatego trzeba mu to jak najbardziej ułatwić. Zamieszczajmy naszą infografikę nie tylko na blogu, ale też Facebooku, Twitterze, innych serwisach społecznościowych, czy tych poświęconych grafice. 

Jeśli przygotowaliśmy ciekawą infografikę, warto też podesłać ją blogerom oraz serwisom branżowym. Jeśli infografika będzie wnosiła coś nowego, ktoś na pewno nas zalinkuje. W tym miejscu warto pamiętać, że każda wizualizacja powinna być przez nas podpisana. To też element promocji naszej firmy.    

5. Patrz na trendy

W internecie można znaleźć mnóstwo infografik i warto śledzić panujące trendy. Inspirowanie się niektórymi rozwiązaniami wcale nie jest niczym złym (no chyba, że dla niektórych kopiowanie też jest inspiracją, ale to stanowczo odradzamy). Ciekawy pomysł innego grafika może jednak podpowiedzieć nam coś jeszcze lepszego. Serwisów z infografikami jest sporo, dlatego warto być cały czas na bieżąco z graficzną modą.  

Tagi: