banner bloomnet

Nie wiesz jak wybrać hosting? Podpowiadamy

Dobry hosting to jeden z filarów skutecznej strony, dlatego niska cena nie powinna być decydującym kryterium przy wyborze dostawcy tej usługi. Pytanie nie powinno więc brzmieć "gdzie wybrać hosting", tylko jakiego typu. Aby ułatwić Ci tę decyzję, wyjaśniamy specyfikę rozwiązania współdzielonego, dedykowanego, VPS oraz chmurowego.

Nie wiesz jak wybrać hosting? Podpowiadamy

Nieprzemyślany wybór hostingu może odbić się czkawką. Konsekwencją mogą być na przykład przerwy w działaniu strony, długie ładowanie się witryny, problemy z pocztą czy też w skrajnych przypadkach nawet utrata danych. 

Oczywiście nie twierdzimy, że wybierając najtańszą usługę masz z góry przechlapane, ale przy analizie ofert warto pamiętać, że tutaj tani nie zawsze znaczy dobry. Płacąc więcej, masz większą gwarancję niezawodności dostawcy usług hostingowych

Kluczowe jest jednak tak naprawdę dopasowanie usługi do Twoich potrzeb.

Hosting jest bowiem dobierany do technologii projektu oraz ruchu, jaki strona będzie musiała w przyszłości obsłużyć. Ważna jest więc wielkość witryny, to w jaki sposób będziesz chciał zarządzać aktualizacjami, czy zależy Ci na szybkiej skalowalności, czy ważna jest możliwość powrotu do poprzedniej wersji jeśli po aktualizacji pojawi się jakiś problem itd….  

Żeby było Ci łatwiej podjąć decyzję, jak wybrać hosting, przypominamy specyfikę poszczególnych typów usługi.

Co to jest hosting współdzielony?

Jak sama nazwa wskazuje, w tym rozwiązaniu na jednym serwerze jednocześnie funkcjonuje wiele stron. Pliki z Twojej witryny są umieszczane na serwerze, który dzielisz z innymi użytkownikami.

Jest to najtańsza i najpopularniejsza forma hostingu, z której korzystają np. mniejsze firmy z niewielką ilością danych na stronie, blogerzy czy startupy znajdujące się w bardzo wczesnym stadium rozwoju. Jako właściciel witryny, który otrzymuje dostęp do panelu zarządzania, nie musisz raczej posiadać specjalistycznej wiedzy technicznej.

Hosting współdzielony - ze względu na niskie opłaty i stosunkowo małe wymagania "postawionej" tam strony - często jest wystarczającym rozwiązaniem. Jednak z oszczędnościami wiążą się też pewne niedogodności

Przede wszystkim chodzi o ograniczoną pojemność dysku i miesięczne limity. To ważne, bo w przypadku nagłego skoku ruchu na Twojej stronie, zasoby mogą zostać szybko wykorzystane, a konsekwencją tego mogą być problemy w działaniu witryny czy poczty. Jesteś również w pewnym sensie uzależniony od innych użytkowników, ponieważ ich strony mogą doprowadzić do przeciążenia serwera. 

Zalety hostingu współdzielonego:

  • niski koszt,
  • prosta konfiguracja,
  • to administrator hostingu odpowiada za takie kwestie jak bezpieczeństwo, kopie zapasowe, aktualizacje serwera itd.   

Wady:

  • ograniczone zasoby (pojemność dysku i miesięczne limity danych),
  • żaden użytkownik nie ma zarezerwowanych prywatnych zasobów (zbytnie obciążenie pojedynczych stron może wpłynąć na działanie pozostałych),
  • stabilność (większe ryzyko awarii wynikające z działań innych użytkowników),
  • ograniczone możliwości konfiguracji, 
  • ograniczone możliwości skalowania.
     

 

Co oznacza serwer dedykowany? 

Mówiąc najprościej, jest to osobna maszyna w serwerowni. Rozwiązanie dla tych, których wymagająca strona potrzebuje dużej mocy obliczeniowej i odpowiedniego serwera tylko pod jej potrzeby. 

Ten typ hostingu to rozwiązanie dla dużych firm opierających sprzedaż na stronie obsługującej bardzo duży ruch. Przykładem może być rozbudowany sklep internetowy, który naturalnie przetwarza również wiele danych swoich klientów. 

Serwer dedykowany ogranicza ryzyko awarii, ponieważ tylko jedna firma korzysta z zasobów serwera. Z drugiej jednak strony, jeśli pojawią się już problemy techniczne, ich szybka eliminacja leży tylko po Twojej stronie (chociaż duże znaczenie ma tutaj zakres umowy z ewentualnym usługodawcą)

Wprawdzie wiele zależy oczywiście od stopnia rozbudowania infrastruktury, ale można jednak przyjąć, że w przypadku awarii serwera dedykowanego szybciej da się wznowić działanie usługi. Taki serwer po pierwsze obsługuje mniejszą ilość danych, a po drugie jego struktura jest najczęściej prostsza niż w serwerach współdzielonych i VPS (o których więcej za chwilę). 

Zalety serwera dedykowanego:

  • tylko Ty wykorzystujesz zasoby danego serwera, 
  • pełna kontrola (konfiguracja leży po Twojej stronie), 
  • możliwość dostosowania serwera do indywidualnych potrzeb (instalacja dowolnego oprogramowania),
  • bezpieczny zapas mocy obliczeniowej,
  • wysoka wydajność,
  • wyższy poziom bezpieczeństwa,
  • wysoka skalowalność.

Wady:

  • najdroższe rozwiązanie, 
  • niezbędne szerokie kompetencje techniczne, 
  • większe obowiązki po Twojej stronie (serwer należy skonfigurować, a później samodzielnie administrować jego zasobami).  

VPS, czyli Virtual Private Server

Wirtualny serwer prywatny jest rozwiązaniem pośrednim między serwerem współdzielonym a dedykowanym. 

VPS zakłada podział jednej, fizycznej maszyny, na której może znajdować się kilka serwerów wirtualnych. Co ważne, każdy z nich ma wydzielone i odseparowane zasoby, przez co są one bezpieczne i stabilne. Z jednej strony mamy więc tutaj podobieństwo do hostingu współdzielonego (wielu użytkowników), z drugiej zaś do dedykowanego (gwarancja dostępności zasobów i zaawansowane możliwości konfiguracyjne).  

Wirtualny serwer prywatny to technologia skierowana do tych, którym nie wystarczy już moc hostingu współdzielonego, ale też dla których wydatek na serwer dedykowany jest zbyt duży. VPS będzie na pewno dobrą propozycją dla branży e-commerce, czyli stron generujących duży ruch i których właściciele chcą mieć dostęp do rozbudowanych konfiguracji i ustawień systemowych. 

Zalety VPS:

  • jest tańszy od serwera dedykowanego, ale wciąż daje znaczne możliwości w zakresie konfiguracji, 
  • gwarantowane zasoby, 
  • wysoka wydajność (chociaż niższa niż w przypadku typowego serwera dedykowanego), 
  • niezależność od innych usług znajdujących się na serwerze,
  • możliwość instalacji własnych dodatków czy skryptów,   
  • możliwość skalowania.

Wady:

  • awaria maszyny głównej może spowodować brak dostępu do wszystkich VPS-ów, 
  • niezbędna jest wiedza techniczna i umiejętności obsługi serwera.
     

 

Hosting w chmurze

Ten typ hostingu polega na utrzymywaniu strony na serwerach w chmurze, ale w przeciwieństwie do tradycyjnego hostingu, Twoje usługi nie są wdrażane na pojedynczym serwerze. 

Inaczej mówiąc, chmura jest połączeniem wielu maszyn w sieci, co uniezależnia funkcjonowanie systemu od scentralizowanej jednostki. Daje to pewność (no, może prawie pewność), że usługa będzie zawsze dostępna, a zgromadzone dane w pełni bezpieczne.

Główną przewagą chmury nad hostingiem opierającym się na fizycznych zasobach o określonej pojemności, jest w zasadzie nieograniczona skalowalność.

Zakładając usługę w oparciu o hosting współdzielony, umowa z firmą hostingową przewiduje korzystanie z określonej pojemności serwera. Co za tym idzie, nie możesz przekroczyć pewnej ilości danych. W chmurze tego problemu nie ma, ponieważ ten typ hostingu przetwarza dane w tzw. sieci maszyn wirtualnych, co umożliwia przenoszenie obciążeń pomiędzy różnymi maszynami w sposób niezauważalny dla użytkownika. 

Mówiąc prościej, jeśli jako właściciel strony chcesz przekroczyć określoną ilość danych, dostawca "przetransportuje" dodatkowe zasoby z innej lokalizacji i zrównoważy obciążenia tak, aby uniknąć przestojów i innych problemów w dostarczaniu usługi.

Jeśli więc ważna jest dla Ciebie możliwość łatwego skalowania zasobów, warto rozważyć chmurę. 

Cloud hosting wiąże się też z innymi korzyściami. Pierwszą będzie dla niektórych wygodniejszy model rozliczenia. W tym rozwiązaniu nie płaci się bowiem zwyczajowej rocznej licencji, ale po prostu za wykorzystane zasoby serwera. Druga to możliwość pracy nawet pod bardzo dużym obciążeniem, bez względu na to, jaka ilość kont funkcjonuje w danym momencie.

Zalety hostingu w chmurze:

  • wysoki poziom bezpieczeństwa,
  • praktycznie nieskończone możliwości skalowania,
  • wysoka odporność na awarie (nie jesteś zależny od scentralizowanej jednostki), 
  • szerokie możliwości konfiguracji,
  • brak problemów związanych z utrzymaniem sprzętu, nie musisz angażować firmowych zasobów IT (sprzętu i administratorów),
  • dostęp z każdego miejsca,
  • płacisz tylko za realne zużycie zasobów, a nie według modelu ryczałtowego jak w tradycyjnym hostingu.

Wady:

  • obsługa chmury może być problematyczna, jeśli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy, 
  • koszty są trudniejsze do dokładnego wyliczenia (bardziej złożony model rozliczeniowy),
  • duża zależność od usługodawcy, 
  • brak kontroli podczas awarii (w przypadku własnego serwera fizycznego to Ty odpowiadasz za bezpieczeństwo, przy usłudze z chmury już tak nie jest).

***

Jak widać, wybór hostingu dla strony powinien zostać dobrze przemyślany, bo jakość usługi może rzutować na pracę witryny. 

Kluczowe jest to, jak bardzo skomplikowaną strukturę ma Twoja strona, czy wybrany hosting obsługuje odpowiednie technologie, czy chcesz mieć kontrolę gdzie fizycznie zlokalizowany jest serwer oraz czy posiadasz kompetencje do zarządzania tym obszarem, jeśli tego akurat będzie wymagał hosting. 

- Słowo "kompetencje" jest tutaj bardzo ważne, ponieważ VPS i dedykowane serwery pociągają za sobą spore obciążenie jeśli chodzi o administrację. W tym przypadku jesteśmy sami odpowiedzialni za konfigurację, bezpieczeństwo czy uaktualnienia, dlatego obecny jest trend, że odchodzi się od VPS i dedykowanych serwerów na rzecz rozwiązań chmurowych - zauważa Łukasz Dudko, założyciel agencji interaktywnej Bloomnet

Skoro zaczynaliśmy ten tekst od pieniędzy, to także nimi zakończmy. Wybór firmy hostingowej wiąże się zazwyczaj z zawarciem rocznej umowy, dlatego warto dokładnie przeanalizować oferty. Większość usługodawców podaje ceny promocyjne, które są bardzo niskie np. przez kilka pierwszych miesięcy. Później jednak stawki wyraźnie rosną, ale o tym firmy zwykle informują we właściwym cenniku, który jest głęboko ukryty na stronie. 

Firmy hostingowe często oferują też okresy próbne swoich usług, dlatego przed podjęciem decyzji warto z tego skorzystać.

***

W dziale "software" czytaj także:

- Czym jest repozytorium kodu strony?

4 pytania o outsourcing IT dla firm

Kto nie może żyć bez CMS-a?

- Jak wybrać software house?

Źródła:własne