banner bloomnet

(Cz. 3) Słowniczek grafika, czyli „A co to jest ten piksel…”

Tym razem, po krótce wyjaśnimy najważniejsze terminy dotyczące elementów strony www. Podstawowe informacje na pewno okażą się przydatne chociażby podczas spotkania z agencją, która ma zaprojektować nową stronę Twojej firmy.  

(Cz. 3) Słowniczek grafika, czyli „A co to jest ten piksel…”

Menu – kluczowy element nawigacji strony internetowej, pozwalający na szybkie przejście do interesujących nas treści. Najczęściej umieszcza się je w formie paska z nazwami podstron lub narzędzi na górze/z boku strony (często jest doklejone, aby zapewnić dostęp z każdego miejsca na witrynie, niezależnie od przewijania). Może również funkcjonować w formie „hamburgera" (piszemy o tym niżej – red.). Na pasku menu zazwyczaj znajduje się również logo marki. Menu powinno być w miarę możliwości skompresowane, hasłowe, odwzorowywać strukturę strony i pomagać w bezpośrednim dotarciu do najważniejszych z perspektywy odbiorcy informacji. 

„Hamburger” – tzw. menu hamburgerowe, którego symbol stanowią trzy poziome, równoległe kreski. Po kliknięciu na ikonkę pokazują się nam nazwy zakładek. „Hamburger” jest przede wszystkim pomocny dla osób korzystających z urządzeń mobilnych, bo wersje stron na smartfony czy tablety nie zawsze pozwalają wyświetlać pełne menu. Ostatnio jednak coraz częściej ukryte menu pojawia się także na stronach w wersjach desktopowych. 

Stopka – element mieszczący się na samym dole strony. Najczęściej dublowane są tam podstawowe zakładki menu, podawane dane kontaktowe firmy, przekierowania do kont w mediach społecznościowych czy także – najczęściej w przypadku sklepów internetowych – regulaminy i sekcja „najczęściej zadawane pytania”. Wykorzystanie stopki ma jednak bardzo szerokie zastosowanie, dlatego równie dobrze można tam umieścić logo największych partnerów firmy lub galerię zdjęć. Stopka najczęściej wyświetla się w takiej samej formie na wszystkich podstronach.

Slider – karuzela pozwalająca przewijać zdjęcia na stronie. Jeden z najczęściej stosowanych sposobów prezentacji najbardziej wartościowych treści czy produktów. Materiały eksponowane w sliderze mogą zmieniać się automatycznie co kilka sekund (autoplay) lub po przewinięciu przez użytkownika.    

Paralaksa (parallax scrolling) - efekt polegający na warstwowym ułożeniu grafik i poruszaniu ich w różnym tempie podczas przewijania strony. Przy większej ilości warstw daje to wrażenie głębi wyświetlanego obrazu. Przykładem zastosowania paralaksy jest przygotowana przez agencję Bloomnet strona http://norkurs.com/pl/.

Pop-up – okienka wyskakujące „na wierzchu” strony zwykle bez ingerencji użytkownika. Najczęściej mają postać banneru proponującego zapisanie się do newslettera (zawierają przyciski „call to action”), informującego o promocjach czy zachęcającego do śledzenia danej marki w mediach społecznościowych. W niektórych przypadkach pop-up jest również wykorzystywany np. do przeprowadzania krótkich ankiet. Oprócz pop-upu wyróżnia się także pop-in, czyli okienko rozwijające się wewnątrz strony (nie nad treścią), a także pop-under, czyli banner wyświetlający się pod oknem wyświetlanej strony. Pop-up może jednak pojawić się również w efekcie ingerencji użytkownika. W takiej sytuacji wyskakujące okienka wykorzystuje się np. do logowania, wyświetlania regulaminów, różnego rodzaju wyborów lub akceptacji naszych działań w obrębie strony (np. "Czy na pewno chcesz usunąć? - tak lub anuluj).