Warto znać różnicę pomiędzy rastrem a wektorem, ponieważ pozwoli to uniknąć nieporozumień na linii klient-agencja kreatywna. Dla osoby, która nie zna się na grafice komputerowej, nie ma najczęściej znaczenia, w jakim formacie wysyła pliki agencji projektującej jej nową firmową stronę, czy elementy identyfikacji wizualnej. Tymczasem każdy grafik potwierdzi, że ma to ogromne znaczenie.
Typowa sytuacja: zleceniodawca przekazuje grafikowi logo np. jako plik JPG. Znak teoretycznie jest duży i w wysokiej jakości, ale projektant odpisuje, że prosi o wysłanie materiału w wektorze. Jeśli więc chcemy, żeby realizacja projektu przebiegała bez zakłóceń, trzeba znać specyfikę obu grafik.
Co to jest grafika rastrowa
Raster jest pionowo-poziomą siatką wykorzystującą kolorowe piksele (tzw. bitmapa). Zaletą grafiki rastrowej jest duże bogactwo barw i płynne przejścia kolorystyczne. Ten typ grafiki dobrze sprawdza się w fotografii, ilustracjach i wideo. Co ważne, rastry nie nadają się do tworzenia logo.
Cechy grafiki rastrowej:
- ograniczone skalowanie,
- ograniczone możliwości edycji,
- szczegółowość obrazu.
Najczęstsze formaty plików:
- .psd,
- .tiff,
- .jpg,
- .png,
- .gif.
Co to jest grafika wektorowa
Ten typ grafiki komputerowej opiera się na formułach matematycznych. Obraz składa się z punktów, linii i krzywych (tzw. krzywe Beziera) rozmieszczonych w układzie współrzędnych. Jedną z kluczowych zalet wektora jest to, że nawet w przypadku znacznego powiększenia obraz nie straci na jakości, po prostu nie rozmaże się. Ten rodzaj grafiki przeznaczony jest przede wszystkim do logo, fontów, ikon, map i schematów, materiałów do druku oraz ilustracji.
Cechy grafiki wektorowej:
- pełna skalowalność,
- pełna edytowalność,
- ograniczone detale i efekty.
Najczęstsze formaty plików:
- .ai,
- .cdr,
- .svg,
- .eps,
- .pdf.
A więc co jest lepsze, grafika rastrowa, czy wektorowa? Odpowiedź zależy od specyfiki Waszego projektu.
Źródła:własne