banner bloomnet

Jak tworzyć infografiki, czyli o sposobach prezentacji danych

Chcemy tego czy nie, kolumny tekstu odstraszają przeciętnego internautę, dlatego coraz częściej trzeba „mówić” do niego obrazem. Skórę wielokrotnie może Ci uratować infografika, ale pod warunkiem, że dokonasz dobrej selekcji danych, a później dobierzesz do nich odpowiedni styl prezentacji. Przypominamy, czym charakteryzują się najpopularniejsze typy infografik.

Jak tworzyć infografiki, czyli o sposobach prezentacji danych

O tym, że infografiki są skuteczne, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Jest to forma, dzięki której:

  • w atrakcyjny sposób przedstawisz trudny (lub nuuuudny) temat,
  • wykorzystasz jej potencjał wirusowy, ponieważ media społecznościowe kochają infografiki, 
  • pokażesz swoje możliwości graficzne, jeśli akurat pracujesz w takiej branży.

Oto dlaczego infografiki są popularne. W sieci można znaleźć ich zatrzęsienie, chociaż oczywiście są infografiki lepsze i gorsze, bo chociaż ta forma powinna charakteryzować się prostotą przekazu, to jednak na pewno nie jest to takie proste w wykonaniu. Jednym z najczęstszych błędów w projektowaniu infografik jest właśnie błędny wybór typu prezentacji danych, dlatego warto znać specyfikę tych najczęściej wykorzystywanych. 

Infografiki statyczne

Inaczej mówiąc, są to wykresy słupkowe/paskowe. To jedna z najpopularniejszych form prezentacji danych, szczególnie tych bardziej ogólnych i zrozumiałych. Oko ludzkie jest po prostu w stanie bardzo szybko zinterpretować informacje pokazywane za pomocą porównania dwóch długości. Podstawą jest tutaj pokazanie danych wzdłuż wspólnej osi, dlatego raczej nienajlepszym pomysłem będzie np. umieszczanie słupków na mapach. Takie elementy, chociaż czasami stosowane, utrudniają odczytanie informacji, a przecież skuteczność dotarcia jest tutaj najważniejsza.

Przykładem takiego typu prezentacji danych może być przygotowana przez nas infografika dla Biblioteki Analiz:

Wykresy kołowe

Kolejny bardzo częsty format, ale tutaj należy pamiętać, że nie wszystkie dane będą w nim dobrze widoczne. Jak pisze w swoich poradnikach Wawrzyniec Święcicki, który przez 18 lat był głównym infografikiem „Gazety Wyborczej”, względnie dobrze odczytywane są tam jedynie kąty bliskie wielokrotnościom 90 proc.

- Wartości liczbowe przedstawiane są proporcjonalnie do kątów, a tym samym do pól wycinków koła. Wykresy tego typu są bardzo popularne, szczególnie do prezentowania danych procentowych. Jest to związane głównie z ich zwartą i atrakcyjną formą oraz bardzo intuicyjną konstrukcją. Patrząc na wykres od razu wiemy, że przedstawia udział różnych czynników w całości – komentuje Święcicki.

Wykresy punktowe

Wykresy, w których liczby przedstawione są jako wartości rozłożone wzdłuż jednej poziomej lub pionowej osi. Taki format dobrze nadaje się do przedstawiania, jak jedne dane wpływają na drugie, co pozwala na interpretację trendów. Największą zaletą wykresu punktowego jest więc możliwość przedstawienia w klarowny sposób wielu porównywanych zmiennych, chociażby przychodów i zysków firmy.

Linia czasu

Zdarzenia są prezentowane chronologicznie wzdłuż osi (pionowej lub poziomej), która  umożliwia szybkie zrozumienie relacji czasowych. Jest to dobre rozwiązanie jeśli chcesz przedstawić chociażby historię firmy, proces produkcyjny lub po prostu uszeregować określone dane tak, aby było możliwe zaobserwowanie zmieniających się w czasie wartości.

Infografika (prawie) jak komiks 

Ciekawym rozwiązaniem jest też po prostu przedstawienie krótkich informacji z życia firmy. To dobry sposób na zobrazowanie chociażby wyników osiąganych przez markę, dlatego kiedy stanęliśmy przed zadaniem przedstawienia serwisu ASZdziennik, postawiliśmy właśnie na ten typ prezentacji. Oglądając infografikę można mieć wrażenie, jakby patrzyło się na tablicę korkową z karteczkami lub coś podobnego do komiksu:

Mieszaj style!

Nie bój się eksperymentować i jeśli pozwala na to temat, łącz ze sobą różne formaty. Takie rozwiązanie przyda się przede wszystkim w bardziej rozbudowanych infografikach. Przykład? Jeśli masz przedstawić określone zjawisko społeczne dotyczące całej Polski, centralnym punktem grafiki może być mapa, ale całość może zostać obudowana też wykresem kołowym, tabelką oraz kilkoma wytłuszczonymi liczbami.

Kiedy przygotowywaliśmy infografikę dla serwisu naTemat (więcej o naszej współpracy TUTAJ), wykorzystaliśmy schemat przypominający oś czasu, piktogramy oraz wariację wykresu słupkowego, gdzie osią były szczyty gór. Dorzuciliśmy do tego jeszcze cytat. I efekt był taki:  

Grafiki interaktywne

Oczywiście nie jest to jeszcze tak popularny format jak te opisane powyżej, ale ma on coraz więcej sympatyków, dlatego warto na koniec o nim wspomnieć.  

Jeśli ktoś z Was jeszcze nie widział grafik interaktywnych, zapraszamy do odwiedzin strony animagraffs.com. Zamieszczone tam projekty doskonale pokazują, na czym polega ten typ prezentacji danych. Jest to świetne rozwiązanie szczególnie jeśli Twoim zadaniem jest przedstawienie skomplikowanego procesu produkcyjnego lub wyjaśnienie zasad działania konkretnego produktu. Chociaż oczywiście nie tylko, bo zawsze można przybliżyć w taki sposób mniej techniczne zagadnienia, takie jak chociażby… zasady tańca Moonwalk, z którego słynął Michael Jackson.    

Chociaż trzeba brać siły na zamiary, bo to już wyższa szkoła jazdy. Takie rozwiązanie wymaga znacznie większego zaangażowania sił niż w przypadku klasycznej infografiki, ponieważ oprócz grafików wykazać muszą się często też specjaliści od programowania. Przygotowanie grafiki interaktywnej jest więc czasochłonne. Ale za to ten efekt…  

Źródła:własne