banner bloomnet

Jak zrobić infografikę? 4 kroki do wartościowej kreacji (NOWE PRZYKŁADY)

Infografika to dobry sposób na proste przedstawienie nawet trudnego tematu. O ile oczywiście zostanie ona dobrze zaprojektowana. Jeśli sam też zastanawiasz się, jak stworzyć infografikę, która zainteresuje wielu odbiorców, mamy dla Ciebie kilka podstawowych wskazówek. 

Jak zrobić infografikę? 4 kroki do wartościowej kreacji (NOWE PRZYKŁADY)

Specjaliści BuzzSumo, którzy analizują popularność treści w internecie, wzięli pod lupę blisko 100 mln materiałów opublikowanych w sieci. Chcieli sprawdzić, które formaty są najchętniej udostępniane w mediach społecznościowych.

Okazało się, że były to infografiki, ponieważ są najprostsze w odbiorze i potrafią ożywić nawet najtrudniejszy i najnudniejszy temat.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z tym formatem i zastanawiasz się, jak zrobić infografikę, warto abyś poznał podstawową ścieżkę projektową. Proces tworzenia infografiki można podzielić zasadniczo na cztery kroki.

1. Określamy cel i temat

Promocja branży lub usługi, budowanie wizerunku eksperta, wzrost świadomości marki, edukacja... – cele infografik mogą być różne, dlatego należy ustalić, po co w ogóle to robimy i do kogo chcemy mówić. 

Trzeba przy tym pamiętać o kluczowej rzeczy: jeśli infografika ma zostać zauważona i być udostępniana, sama w sobie nie może być typową reklamą. Ma być nośnikiem praktycznych/ciekawych informacji, które zapewnia marka. W związku z tym trzeba przemyśleć, jakie informacje nawiązujące do działalności firmy można wykorzystać w takiej kreacji.

Jeśli określiliśmy już cel infografiki, kolejnym krokiem jest sprecyzowanie tematu. Infografika nie może być o wszystkim, tylko powinna przedstawiać jedno wybrane zagadnienie. Chodzi o to, aby odbiorca nie czuł się zdezorientowany i wyniósł z infografiki to, na czym najbardziej nam zależy. 

2. Dokonujemy selekcji informacji

Mogłoby się wydawać, że selekcja danych to nic trudnego, ale czasami jest to czasochłonna czynność.

Zdarza się, że te kilka najważniejszych liczb trzeba najpierw wyłowić z bardzo rozbudowanego raportu czy bazy danych. Jak już oddzielimy ziarno od plew, z uzyskanych informacji należy wyciągnąć wnioski i uporządkować je w logiczną całość.

Odpowiednia interpretacja danych jest ważna, ponieważ wyrwane z kontekstu liczby raczej niewiele nam powiedzą. Dane powinny pokazywać pewien proces, zachodzącą zmianę, trend. Inaczej mówiąc, infografika ma opowiadać historię.          

Warto rzetelnie podejść do selekcji danych, ponieważ nadmiar informacji jest jednym z najczęstszych błędów w infografikach. A nie ma co się łudzić - przeciętnemu użytkownikowi raczej nie będzie chciało się studiować skomplikowany plansz.

3. Wybieramy formę infografiki

Kiedy ustaliliśmy już wkład do infografiki, wybieramy typ prezentacji. Wiele zależy oczywiście od tego, jakimi danymi dysponujemy. Czasami mamy w ręku same liczby, innym razem etapy procesu produkcyjnego, a niekiedy po prostu zbiór ciekawostek, które trzeba atrakcyjnie poukładać na grafice.   

Podstawowe rodzaje infografik to:

  • Infografika statyczna - jedna z najpopularniejszych form, najczęściej mająca postać wykresów słupkowych/paskowych. To prosty i skuteczny sposób prezentacji danych, ponieważ ludzkie oko jest w stanie bardzo szybko zinterpretować informacje pokazywane za pomocą porównania kilku długości;
  • Wykres kołowy - rodzaj infografiki, który dobrze sprawdza się przy prezentowaniu danych procentowych. Zwarta forma pozwala łatwo przedstawić udział różnych czynników w całości, chociaż trzeba pamiętać, że nie wszystkie dane będą tutaj dobrze wyglądały (na wykresach kołowych najlepiej odczytywane są kąty bliskie wielokrotnościom 90 stopni);
  • Wykres punktowy - w takiej infografice liczby przedstawione są jako wartości rozłożone wzdłuż poziomej lub pionowej osi. Zaletą wykresu jest m.in. możliwość przedstawienia w prosty sposób wielu porównywanych zmiennych, np. przychodów i zysków firmy;
  • Linia czasu - format przydatny w sytuacjach, kiedy mamy przedstawić np. historię firmy lub uszeregować dane tak, aby było możliwe zaobserwowanie zmieniających się w czasie wartości.
  • Infografika rysunkowa - jeśli nie chcemy przedstawiać danych w klasycznej formie, jedną z możliwości jest infografika z autorskimi kreacjami. Taki format będzie oczywiście bardziej czasochłonny, ale w zamian otrzymamy coś niepowtarzalnego, utrzymanego np. w konwencji komiksu. 

4. Projektujemy    

Tutaj swoją kreatywność włącza już projektant. To od niego zależy jaki będzie finalny układ treści i styl grafiki, a także jaka symbolika/metafora zostanie użyta. Jednak nawet na etapie kreacji są pewne zasady, o których należy pamiętać. Oto kilka podstawowych:   

  • Nagłówek - ważne, aby zaprojektować możliwie jak najkrótszy tytuł. Można przyjąć, że nagłówek nie powinien być dłuższy niż około 50 znaków (nawiasem mówiąc, infografika nie jest też miejscem na wirtuozerię copywriterską, dlatego tytuł powinien jasno informować, czego dotyczy materiał);
  • Tło i kolorystyka - wybór palety barw zależy nie tylko o tematyki, którą poruszamy. Infografika jest też formą promocji firmy, dlatego warto zadbać o pewną spójność z identyfikacją wizualną marki. Chociaż trzeba też zachować w tym wszystkim umiar: zastosowanie zbyt wielu kolorów może sprawić, że infografika nie będzie czytelna; 
  • Font - najbezpieczniejszym wyborem wydają się być kroje bezszeryfowe. Dzięki nim można po prostu komfortowo zapoznać się z treścią, a przecież to jest tutaj najważniejsze. Warto jednak trzymać rękę na pulsie i unikać nadmiernie eksploatowanych krojów;
  • Grupowanie i gradacja treści - odbiorca powinien od razu wiedzieć, co jest najważniejsze w infografice i gdzie ma skierować wzrok. Dlatego jeśli prezentujemy kilka rodzajów informacji, warto je pogrupować. A jeśli pewne dane są ważniejsze od innych, należy nadać im odpowiednią hierarchię powiększając lub wyróżniając;
  • Źródła - jeżeli chcemy, żeby infografika była wiarygodna, musimy absolutnie podawać źródła z których korzystaliśmy.   

Nie zapominaj o szerokiej dystrybucji

Jak już zaznaczyliśmy na wstępie, infografika ma duży potencjał viralowy. Jeśli porusza ważny temat i jest ciekawie zaprojektowana, ma szansę zyskać popularność w sieci.

Oczywiście nie będzie to możliwe bez odpowiedniej dystrybucji. Infografikę warto zamieszczać nie tylko w kanałach firmowych (strona, blog, newsletter, media społecznościowe), ale też na zewnątrz. Można zaproponować ją mediom branżowym, blogerom czy nawet portalom zajmującym się projektowaniem. Jeśli grafika okaże się wartościowa, na pewno będzie publikowana i przekazywana dalej.

***

Na koniec kilka infografik, które w ostatnim czasie przygotowała nasza agencja Bloomnet. Może znajdziecie w nich inspirację?

One Meter - startup z branży energetycznej, jego innowacyjne urządzenie pomaga lepiej kontrolować zużycie prądu w firmie i w domu.

 

Polskie sądy w liczbach - ponieważ od lat współpracujemy z firmami z branży prawnej, przygotowaliśmy infografikę obrazującą pracę polskiego wymiaru sprawiedliwości.

 

ZFODO - trochę nietypowa infografika przygotowana dla Związku Firm Ochrony Danych Osobowych. Nietypowa, bo w dużej mierze została oparta o dane nieliczbowe i równie dobrze może funkcjonować jako plakat informacyjny.

***

Chciałbyś przygotować infografikę? Możemy Ci w tym pomóc! Napisz od nas na kontakt@bloomnet.eu. 

Źródła:własne