banner bloomnet

One-page vs multi-page. Co wybrać?

"Klienci wiedzą czego chcą, tylko nie zawsze wiedzą czego potrzebują" - to powiedzenie często znajduje potwierdzenie w rzeczywistości. Tymczasem tylko dokładne określenie charakteru strony sprawi, że ta będzie skrojona na miarę. Co jest więc kluczowe przy wyborze rodzaju witryny? Kiedy wystarczy one-page, a kiedy potrzebny jest klasyczny multi-page? Jakie są plusy i ograniczenia obu rozwiązań?

One-page vs multi-page. Co wybrać?

Przeglądając poradniki o projektowaniu, nierzadko można spotkać się z podziałem stron firmowych na sprzedażowe, wizerunkowe czy informacyjne (wizytówki). Tylko czy takie grupowanie ma dziś jeszcze sens?  

Naszym zdaniem nie ma.

Z prostego powodu: w ostatecznym rozrachunku tym głównym celem prawie zawsze jest sprzedaż. Wizerunek marki i dobrze podana informacja o produkcie to z kolei narzędzia, które mają ją wesprzeć. Tutaj wszystko się ze sobą łączy.     

Tak więc prawie każda strona firmowa sprzedaje, tylko droga do tego celu może być inna. Nie każda witryna musi przecież wiązać się ze sprzedażą bezpośrednią i przyciskiem "Zamów". Niektórzy będą chcieli najpierw pozyskiwać leady, inni edukować klienta pozycjonując się jako eksperci w branży, a kolejni zarzucą jeszcze inną przynętę. Finał jednak zawsze jest taki sam: chęć przekonania klienta do marki, a w konsekwencji do kupna produktu.       

Pytanie brzmi więc, jaka powinna być wspomniana droga do sprzedaży? 

Charakter przyszłej strony wytycza przede wszystkim specyfika produktu, zakres oferty oraz typ konwersji, jaka będzie to wszystko podsumowywała. Analiza tego będzie krokiem do rozstrzygnięcia podstawowej kwestii: one-page czy typowa www z podstronami.  

One-page, czyli oferta w jednym miejscu 

Popularność stron, w których nawigacja opiera się jedynie na scrollowaniu lub na menu przewijającym do określonej sekcji (odnośnik wewnętrzny, tzw. anchors, czyli kotwica), w ostatnich latach mocno się zmieniała. 

Kiedy wydawało się, że strony typu one-page zostały już wyparte przez klasyczne witryny z podstronami, te znów wróciły do łask i stały się sposobem na kreatywne przedstawienie marki i produktu.

Stało się tak w dużej mierze dlatego, że witryna jednostronicowa odpowiada nawykom odbiorców, którzy najczęściej nie czytają całych treści, a jedynie skanują najważniejsze informacje. Taka forma jest też z oczywistych względów bardzo wygodna dla użytkowników mobilnych.   

Dla kogo single page będzie więc dobrym rozwiązaniem? Szczególnie dla marek, których oferta nie jest bardzo rozbudowana lub która opiera się wręcz na jednym produkcie czy usłudze.

Dzięki minimalistycznej formie i umieszczeniu najważniejszych informacji na jednej stronie, użytkownik może płynnie przeglądać witrynę, a sama oferta jest łatwiejsza w odbiorze. Ta łatwość wynika m.in. z tego, że na takiej stronie łatwiej jest zbudować pewną historię, narrację, której zwieńczeniem jest Call To Action (one-page może też naturalnie pełnić rolę landingu). 

Ponadto, efekt graficzny odgrywa nieco większą rolę na stronie one-page, niż na witrynie z podstronami. Oczywiście, najlepiej kiedy każdy projekt jest bardzo oryginalny, ale jednak one-page wiąże się ze zdecydowanie mniejszą ilością tekstu, przez co oprawa jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu. Dlatego też witryny jednostronicowe, chociaż minimalistyczne, często przyciągają pomysłowymi efektami, animacjami czy ilustracjami.

Warto też pamiętać, że witryny jednostronicowe ewoluowały i obecnie nie zawsze mają sztywną formę. Można spotkać się chociażby z hybrydami, które z jednej strony wszystko co najważniejsze skupiają na jednej stronie, ale zostały dodatkowo wyposażone w sekcję z aktualizowaną treścią (np. blog).   

Zalety strony one-page:  

  • tańsza i łatwiejsza w zaprojektowaniu oraz utrzymaniu (nie ma podstron, najczęściej nie potrzeba również CMS-a), 
  • prosta nawigacja i możliwość szybkiego przeglądania (szczególnie ważne z perspektywy urządzeń mobilnych),
  • komunikat jest bardzo zwarty, zawiera tylko najważniejsze informacje bez "rozpraszaczy" odciągających uwagę użytkownika, 
  • z reguły ma wyższy współczynnik konwersji niż witryna z podstronami,
  • minimalistyczny design, który jest podstawą nowoczesnego UX.

Ograniczenia strony one-page:

  • mniejsza ilość treści i konieczność wybrania jedynie kluczowych elementów oferty,
  • nieco trudniejszy proces pozycjonowania, co wynika m.in. z mocno ograniczonych tekstów i braku linkowania wewnętrznego,
  • trudniejsza skalowalność witryny w przypadku poszerzenia oferty firmy,
  • minimalne możliwości content marketingowe. 

Multi-page, czyli coś więcej niż oferta

Klasyczna strona to z kolei rozwiązanie dla firm, które mają rozbudowaną ofertę, dysponują większym zapleczem kontentowym i chcą prowadzić szerszą komunikację ze swoimi klientami.

Kluczowe jest tutaj przede wszystkimi słowo "rozwój". W witrynę z podstronami powinny zainwestować marki, których oferta się zmienia, które myślą o zintegrowaniu strony ze sklepem internetowym oraz chciałyby wypracować wizerunek eksperta w branży (podpięcie bloga, proponowanie dodatkowych materiałów, bardziej rozbudowane opisy produktów itd.). To także wybór dla tych, którzy chcą mieć dostęp do złożonych danych analitycznych i na ich podstawie doskonalić biznes.  

Niektórzy uważają nawet - i trudno się z tym nie zgodzić - że multi-page lepiej wpisuje się w branżę B2B. Wynika to z tego, że proces podejmowania decyzji zakupowej jest w tym przypadku bardziej złożony, zwykle stoi za nią kilka osób i wymaga to po prostu bardziej wyczerpujących informacji o produkcie. 

Klasyczna strona, inaczej niż one-page, celuje więc w szerszą komunikację z użytkownikami. Chociaż oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć oba te rozwiązania. Firma z dużą ofertą, która inwestuje w płatną reklamę, może przecież wykorzystać one-page jako landing opisujący konkretny produkt.  

Zalety strony multi-page:

  • prezentacja nawet bardzo rozbudowanej oferty, 
  • szerokie możliwości content marketingowe,
  • integracja ze sklepem internetowym czy blogiem,
  • łatwiejsze pozycjonowanie (więcej tekstu pod optymalizację SEO, każda podstrona ma swój adres URL, dlatego łatwiej jest dostać się na stronę z wyszukiwarki),
  • system linkowania wewnętrznego,
  • łatwiejsza rozbudowa witryny poprzez dodawanie nowych podstron,
  • możliwość wydzielenia sekcji (oferta, o nas, kontakt itd.).

Ograniczenia strony multi-page:

  • droższa w zaprojektowaniu i utrzymaniu (wiele podstron, częste aktualizacje, podpięcie CMS-a itd.),
  • bardziej złożona nawigacja, co może być pewną niedogodnością na urządzeniach mobilnych nawet przy stronach responsywnych,
  • z reguły wyższy współczynnik odrzuceń niż na one-page
  • ryzyko, że duża ilość treści rozproszy użytkownika w kontekście wykonania pożądanej konwersji, 
  • możliwy dłuższy czas ładowania.

***

Projektowanie stron typu one-page i multi-page to oczywiście część oferty agencji Bloomnet. Masz pytanie? Zapraszamy do kontaktu! 

Źródła:własne