banner bloomnet

Słowniczek grafika, czyli „A co to jest ten piksel…” (cz. 1)

Gdybyśmy kazali niektórym z Was spędzić dzień z naszymi bloomnetowymi grafikami, uznalibyście pewnie, że mówią do siebie jakimś kodem, tudzież innym algorytmem i macie ich serdecznie dość. Tym bardziej, że to gaduły. Ale gwarantujemy, że wcale nie mówią od rzeczy. Dlatego ruszamy z cyklem, w którym wyjaśniamy podstawowe pojęcia związane z grafiką. 

Słowniczek grafika, czyli „A co to jest ten piksel…” (cz. 1)

Font – zestaw czcionek zapisany w postaci elektronicznej z zachowaniem wszystkich ich cech, krojów, rozmiarów itp. Użytkownicy komputerów fonty zwyczajowo nazywają czcionkami. To uproszczenie, bo jak trafnie wyjaśnił jeden z internautów, „różnica między czcionką - czyli metalowym bloczkiem na którym znajduje się wypukła litera - a fontem jest taka, że jak się czcionką w kogoś rzuci, to go można zabić, a fontem już nie tak łatwo”. 

Logo – niby wszyscy wiedzą czym jest, ale nie do końca. W skrócie można powiedzieć, że to forma graficzna, symbol przedstawiający daną markę, firmę, instytucję itp., którego celem jest nawiązanie do niej oraz odróżnienie od konkurencji. Pojęcia logo używa się dla całego znaku, ale pamiętajmy, że w jego skład wchodzą tzw. logotyp oraz sygnet. Pierwszy jest tekstowym przedstawieniem marki (np. w logo marki Puma jest to napis umieszczony pod wizerunkiem czarnej pumy), drugi zaś to znak graficzny (np. podobizna wspomnianego wyżej zwierzęcia w Pumie). Nie każde logo musi być jednak tak zbudowane, znaki niektórych marek składają się z samego sygnetu (Apple) lub logotypu (Nokia).

Interfejs graficzny – sposób, w jaki komputer wyświetla użytkownikowi dane informacje. Narzędzie do interakcji z użytkownikiem, w którym sterowanie oprogramowaniem odbywa się poprzez system ikon, okienek, przycisków i menu. Interfejs jest obsługiwany poprzez mysz i kursor, skróty klawiszowe, dotyk na wyświetlaczu (tablety, smartfony), coraz częściej również głos (smartfony)  

Piksel – wszystkie obrazy, które widzimy na ekranie naszego komputera, to tak naprawdę ogromny zbiór pikseli, czyli drobnych maleństw, gdzie każde z nich ma swoją określoną barwę. Mówiąc inaczej, piksel jest najmniejszym elementem wyświetlanym na monitorze. Pojedyncze piksele można dostrzec jedynie na bardzo dużym powiększeniu. Aha i jeszcze sprawa: jeden megapiksel to milion pikseli. 

Koło barw – narzędzie pożyteczne nie tylko dla grafików, ale i zwykłego Kowalskiego, który np. szuka ciekawego koloru do swojego mieszkania. Jest to wykonany na bazie koła graficzny model wyjaśniający zasady powstawania barw, ich mieszania się. Kolory można podzielić na trzy kategorie: uzupełniające (znajdują się w kole naprzeciwko siebie), monochromatyczne (odcienie tego samego koloru) oraz pokrewne (reprezentowane przez sąsiadujące ze sobą pola w kole barw).

Infografika – pamiętajcie, że suche dane są okroooopnie nudne. A ciekawie wykonana infografika pozwala je ożywić i zwrócić na nie uwagę czytelników. Jest to nic innego, jak graficzny sposób przedstawienia bardziej skomplikowanych danych, statystyk wykorzystanych np. w długim tekście. Zawarte w niej informacje muszą być przedstawione czytelnie, przejrzyście, aby jak najbardziej ułatwić zrozumienie treści. Infografika może mieć postać tabelek, wykresów, diagramów itp. Coraz częściej stosowane są także tzw. infografiki interaktywne wyposażone w intuicyjny interfejs dla czytelników.