banner bloomnet

Jak napisać informację prasową? Trzy szybkie rady

Informacja prasowa jest podstawowym narzędziem komunikacji firmy z dziennikarzami. Napisanie tych kilkunastu zdań to jednak tylko z pozoru prosta robota, bo lista błędów jest długa. Oto jak powinna wyglądać informacja prasowa. 

Jak napisać informację prasową? Trzy szybkie rady

Dobra informacja prasowa to piramida

Mowa oczywiście o tzw. odwróconej piramidzie. Informacja prasowa to nie esej czy opisy przyrody z „Nad Niemnem”, tutaj najważniejsze wieści należy podać na początku, tuż pod nagłówkiem. Nie buduj napięcia, tylko od razu daj czytelnikowi to, na czym Ci najbardziej zależy.

Większość osób ogranicza się do czytania tytułu i leadu, dlatego wstęp powinien odpowiadać na najważniejsze pytania: kto, co, gdzie i kiedy. Bardziej szczegółowe informacje można podać w dalszej części materiału. Warto też zawrzeć w tekście ciekawą wypowiedź prezesa lub innego przedstawiciela marki. Zwiększy to szanse na szybkie opublikowanie tekstu w niezmienionej formie, bo dziennikarz nie będzie musiał wysilać się na zdobycie komentarza.   

Prosto, zwięźle i przejrzyście

Informacja prasowa dla dziennikarzy powinna być napisana prosto, ale nie prostacko. W miarę możliwości należy unikać specjalistycznych zwrotów, no chyba, że marka jest operatorem radiodyfuzyjnym lub sprzedaje nową technologię dla paneli fotowoltaicznych. Chociaż tak naprawdę o wszystkim można pisać w przystępny sposób.

Przystępny, czyli nie tylko łatwy do zrozumienia, ale i konkretny. Trzeba więc wystrzegać się słów, które nic nie wnoszą. Czyli zamiast pisać „firma zatrudni wkrótce kilkaset osób na kilku nowych działach”, napisz „w ciągu pół roku firma zatrudni 230 pracowników w trzech działach”. 

Notka nie powinna być dłuższa niż strona A4 (nie można też zapominać o interlinii). Tekst powinien być jak najkrótszy, bo informacja musi zostać obudowana jeszcze kilkoma innymi elementami, takimi jak stopka, kontakt oraz logo. Dla podkreślenia najważniejszych wiadomości, warto stosować pogrubienia.   

Nie szalej z typografią

Jednym z najczęstszych błędów w informacjach prasowych jest wybór zbyt ozdobnego fontu lub stosowanie nawet kilku krojów pisma. Tymczasem odpowiednia typografia to podstawa, bo tekst musi być przede wszystkim łatwo przyswajalny dla dziennikarskiego oka.

W takim formacie najczęściej spotykane są m.in. Times New Roman, Arial, Calibri czy Libre Baskerville (ten krój stosujemy w szablonie dla naszych informacji). Najważniejsze, żeby nie przedobrzyć i stosować styl pasujący do klimatu branży. Łączenie fontów nie jest zakazane, ale nie powinno być ich więcej niż dwa. Warto o tym pamiętać, bo estetyka jest równie ważna jak sama treść.

***
PR jest jedną z pozycji w ofercie agencji Bloomnet.

Źródła:własne