banner bloomnet

Content marketing w internecie. Co zrobić, żeby był skuteczny?

Content marketing, czyli marketing treści, przekonuje coraz więcej firm. Trzeba jednak pamiętać, że wiedza i pomysł na wartościowe dla klientów treści to jedno, a umiejętność skutecznego dotarcia do swojego targetu, to drugie. Dlatego wyjaśnimy, o czym musisz pamiętać przygotowując kampanię content marketingową.   

Content marketing w internecie. Co zrobić, żeby był skuteczny?

Na początku przypomnijmy samą ideę content marketingu - jest to zapewnienie potencjalnemu klientowi wartościowych z jego punktu widzenia treści. Takie materiały nie mają charakteru reklamowego, są po prostu użyteczne. Właśnie to ma przyciągnąć klienta do marki.

Cele content marketingu mogą być oczywiście różne. Może to być wzrost sprzedaży produktu, pozyskanie leadów, zwiększenie ruchu na stronie i poziomu zaangażowania fanów w mediach społecznościowych, budowanie pozycji eksperta w branży itd.

Planowanie i analiza

Skuteczna kampania content marketingowa jest jednak możliwa wtedy, kiedy posiada się odpowiednią strategię komunikacji. Musi ona zawierać misję marki, oczekiwany kierunek rozwoju i wspomniane już cele (ważne, żeby były mierzalne).

Ale to oczywiście nie wszystko. Konieczny będzie m.in. audyt treści, czyli analiza dotychczasowych materiałów publikowanych przez firmę w internecie. Chodzi o ocenę, które z nich trafiły w gusta potencjalnych klientów, a które przeszły bez echa. Dotyczy to zarówno samej tematyki, formy, jak i zastosowanych narzędzi promocji.

Nie można zapomnieć o audycie SEO, czyli przeglądzie słów kluczowych, na które Twoja firma pozycjonuje się w wyszukiwarce. Tutaj trzeba też wspomnieć o konkurencyjnych firmach. Analiza ich działań content marketingowych może pokazać mocne i słabe strony rynkowych rywali.

Kim jest persona

„Dla kogo chcę pisać?” – to jedno z najważniejszych pytań, które należy sobie zadać podczas planowania kampanii. Dochodzimy tutaj do tzw. persony, czyli modelu typowej osoby, która będzie Twoim odbiorcą. Chodzi o stworzenie profilu potencjalnego klienta z określonymi celami, potrzebami i problemami do rozwiązania. Pozwoli to lepiej określić grupę docelową.

W sieci można znaleźć wiele szablonów umożliwiających stworzenie takiego profilu typowego klienta. Zawierają one nie tylko tak podstawowe sekcje jak wykształcenie, wiek czy stanowisko, ale też rys psychologiczny lub styl pracy. Stworzenie takiego przedstawiciela grupy docelowej pozwoli lepiej targetować „produkowane” treści i uniknąć wpadek w postaci kompletnie chybionych materiałów.    

Persona ułatwi też wybór odpowiednich typów treści. To ważne, bo do jednej grupy klientów lepiej trafi blog, poradnik czy szczegółowy raport, do kolejnej infografika i zdjęcia, a do jeszcze innej podcast, transmisja live na Facebooku czy filmiki.    

Niezwykle ważny jest więc też trafny dobór narzędzi do promocji treści. Musisz ocenić, jaki kanał będzie najlepszy dla Twoich potencjalnych klientów. Czy wystarczy firmowa strona i profile w mediach społecznościowych, czy jednak warto pisać bloga lub popracować nad wartościowymi kontaktami z dziennikarzami branżowych mediów.

Jak my to robimy

Działania content marketingowe to jedna z pozycji w ofercie naszej agencji Bloomnet. Doświadczenie w tego typu działaniach zdobywaliśmy współpracując m.in. z klientami z branży alkoholowej i prawniczej.

Zacznijmy od alkoholu, a konkretnie od francuskich targów wina Rhone Valley Wines, które promowaliśmy na polskim rynku. Naszym zadaniem było dotarcie do jak największej grupy przedsiębiorców z branży HoReCa, importerów i sommelierów. Dlatego nawiązaliśmy kontakt z największymi redakcjami serwisów internetowych, tradycyjnych magazynów winiarskich oraz blogerami.

Oprócz typowych informacji prasowych informujących o wydarzeniu, przygotowywaliśmy jednak również dłuższe artykuły dotyczące winiarstwa i Doliny Rodanu. Prezentowaliśmy w nich szerszy kontekst, same targi były tam jedynie tłem. Branżowe media opublikowały duże teksty m.in. o powiązaniach regionu z historią papiestwa („Dolina Rodanu, czyli wino z papieskiego szczepu”) i trufli, która jest tam popularnym dodatkiem do wina („Wino i trufla – wyjątkowa para z Doliny Rodanu).

O efektach kampanii można przeczytać tutaj.        

Kolejne działania content marketingowe wyjaśnimy na przykładzie serwisu znajdzbieglego.com będącego najbardziej aktualną na polskim rynku wyszukiwarką biegłych sądowych. Oprócz zaprojektowania strony, odpowiadamy m.in. za prowadzenie bloga eksperckiego.

Odbiorcami są w tym przypadku biegli, prawnicy, sędziowie, ale też osoby, które mają styczność z wymiarem sprawiedliwości i być może na własną rękę chcą szukać eksperta. W przygotowywanych tekstach nie nawiązujemy bezpośrednio do serwisu znajdzbieglego.com, ale wszystkie treści są ściśle związane z tą tematyką.

Oto przykładowe tematy, które opisywaliśmy:

- „Jak zostać biegłym sądowym

- „Ile zarabia biegły?”

- „Nowa ustawa o biegłych sądowych – kiedy jej się doczekamy?”

- „Biegły sądowy z zakresu motoryzacji” (część cyklu „Specjalizacje”)

- „Jak wygląda praca biegłych w innych krajach

Materiały są oczywiście promowane w mediach społecznościowych. Jednak aby jeszcze bardziej urozmaicić przekaz, social media traktujemy też jako kanał do dzielenia się z fanami innymi użytecznymi treściami, takimi jak chociażby branżowe analizy, zapowiedzi ważnych konferencji, czy po prostu ciekawostki związane z pracą biegłych.  

***  

Jak widać, działania content marketingowe wymagają dobrego planu i konsekwencji. Kampania, która nie ma pierwszoplanowego bohatera w postaci konkretnej marki, jest wprawdzie procesem długofalowym, ale dobrze przygotowana może skutecznie przyciągnąć do Ciebie klientów. 

Źródła:własne