banner bloomnet

Jak napisać brief na stronę internetową

Brief to podstawa większości działań agencji kreatywnej, dlatego tak ważne jest, aby klient podszedł do tego zadania rzetelnie. Jakie elementy powinien zawierać dobry brief do strony www?   

Jak napisać brief na stronę internetową

Brief dla agencji interaktywnej to drogowskaz zarówno w projektowaniu samej struktury witryny oraz UX, jak i w planowaniu stylu komunikacji z klientami. Oto sześć najważniejszych elementów briefu pod kątem projektu strony firmowej:  

1. Opis marki

Jako agencja Bloomnet kładziemy tutaj nacisk przede wszystkim na cztery kwestie: jaka jest geneza nazwy firmy, jaką branżę reprezentuje klient, jakie są jego wiodące produkty oraz od kiedy podmiot działa na rynku.

2. Pozycja na rynku

Jeden z najważniejszych elementów briefu. Chodzi o określenie aktualnej pozycji marki w branży, jej możliwe perspektywy rozwoju oraz wskazanie bezpośrednich konkurentów. Tutaj wymagane jest krytyczne podejście do swojego biznesu, bo należy uczciwie podkreślić wszystko to, przez co marka aktualnie przegrywa z konkurencją. 

Obowiązkowo trzeba też wskazać atuty wynikające z dorobku firmy, jej filozofii, wartości. Chodzi o uwierzytelnienie przekazu, a idealnie nadają się do tego branżowe nagrody, certyfikaty, cenieni partnerzy.

3. Grupa docelowa

Newralgiczny punkt briefu, który często jest traktowany zbyt ogólnikowo, co bywa później źródłem problemów komunikacyjnych i zmian w projekcie.

Aby uniknąć turbulencji, opisując swojego idealnego klienta - czyli tzw. personę - można określić nie tylko płeć, wiek (młodzież, 20-latkowie, 30-latkowe…) czy wykształcenie, ale także rodzinę (singiel, dzieci, związek nieformalny…), miejsce zamieszkania (wieś, miasteczko, duże miasto…) czy dochód (niski, średni, wysoki…). Pomocne jest też określenie, jaki styl życia prowadzą odbiorcy, czym się interesują, jakie wartości są dla nich ważne, jacy chcieliby być w przyszłości.

 

 

4. Cele marki

Zarówno marketingowe, jak i komunikacyjne, zarówno te krótkoterminowe, jak i planowane w dłuższej perspektywie. Ważne jednak, aby cele były realne (!) i jak najbardziej konkretne, chociażby zwiększenie zapisów na kurs online o X procent, wzrost sprzedaży na poziomie X procent, wzrost liczby klientów w przedziale 25-35 lat itd.   

5. Wizerunek

Odpowiedź na pytanie, w jakim stylu właściciel chce komunikować markę, jakie emocje mają wywoływać stworzone materiały reklamowe. Może jest jedna cecha, która wyróżnia firmę i warto ją wyeksponować?

Tutaj każde pytanie może okazać się pomocne, chociażby dotyczące koloru z jakim utożsamia się firma, czy zwierzęcia, które najbardziej oddaje jej charakter. - Chcielibyśmy być wielkim, przyjaznym psem. Bernardynem, berneńczykiem lub owczarkiem podhalańskim – napisał nam kiedyś jeden z klientów i od razu było łatwiej!

6. Strona

Tutaj właściciel firmy musi konkretnie odpowiedzieć na następujące pytania:

  • jaki będzie główny cel strony (sprzedaż, wizerunek marki, prezentacja oferty…),
  • co ma zrobić użytkownik po wejściu na witrynę,
  • jakie funkcjonalności ma posiadać strona (formularze, zapisy online, kilka wersji językowych…),
  • sugestie co do układu www (np. przewidywane podstrony),
  • czy strona ma być zintegrowana z innymi systemami,
  • czy agencja ma odpowiadać wyłącznie za projekt, czy może także za hosting i późniejsze administrowanie serwisem.

Zawsze pomocne jest też podanie przykładowych stron, których styl najbardziej odpowiada firmie. Chodzi o wskazanie agencji kierunku, pożądanego stylu przyszłej witryny.

Źródła:własne