banner bloomnet

SEM i SEO. Czym się różnią?

Dość często można spotkać się ze stawianiem znaku równości między SEM i SEO, ale to błąd, bo pierwsze pojęcie ma szersze znaczenie. Przypomnijmy więc krótko, czym charakteryzują się działania SEM i SEO.

SEM i SEO. Czym się różnią?

Klienci zlecający projekt nowej strony, nie zawsze rozumieją, na czym polega różnica między SEM i SEO. Oba terminy często wrzucane są do jednego worka o nazwie "optymalizacja i pozycjonowanie", ale to zbyt duże uproszczenie.

Zacznijmy od SEO, które jest znacznie popularniejszym pojęciem. Przypomnjmy, Search Engine Optimization to działania skupione na takim dopasowaniu treści na stronie, aby jak najlepiej odpowiadały one na pytania zadawane przez użytkowników w wyszukiwarce.

Celem jest więc tutaj jak najwyższa pozycja w bezpłatnych wynikach Google.

Na SEO mają wpływ m.in. odpowiednio skonstruowane nagłówki, title i meta description, treści nasycone słowami kluczowymi oraz system linkowania wewnętrznego. 

Co to jest SEM?  

O ile SEO koncentruje się na zawartości strony, tak SEM to wszelkie działania marketingowe prowadzone już po stronie wyszukiwarki.

Search Engine Marketing jest więc pojęciem szerszym, bo zawiera takie elementy jak SEO oraz płatną reklamę w wynikach wyszukiwania określaną często mianem PPC. Najważniejszymi zaletami SEM są możliwość precyzyjnego targetowania oraz szansa na osiągnięcie szybkich efektów.

Celem SEM (SEO + PPC) jest więc osiągnięcie maksymalnej widoczności witryny i zwiększenie jej udziału w płatnych lub/i bezpłatnych wynikach wyszukiwania. SEM najczęściej utożsamiany jest jednak z Google Ads.

Kampania SEM daje szansę na natychmiastowe wyniki, ponieważ w pewnym sensie "omija" zasady algorytmu. Działania SEO są z kolei długofalowe, na wysoką pozycję w bezpłatnych wynikach trzeba trochę popracować. Wiele zależy jednak od stopnia konkurencyjności fraz, na które chcemy się pozycjonować.    

Kampanie SEM i SEO

Mówimy o dwóch różnych drogach do użytkownika, dlatego też można spotkać się z dyskusją o tym, którą strategię obrać: SEM, SEO czy może model mieszany. Przy tym ostatnim czasami pojawia się też obawa, czy synchronizacja pozycjonowania z kampanią płatną w niektórych przypadkach nie spowoduje kanibalizacji obu działań.  

Zdaniem większości specjalistów, połączenie długotrwałego procesu pozycjonowania z dobrze przygotowaną kampanią reklamową w wyszukiwarce, jest jednak najlepszą drogą. Umiejętne połączenie tych obszarów pozwoli po prostu na osiągnięcie lepszych wyników.

Najważniejsze korzyści płynące z połączenia kampanii płatnej i SEO, to m.in. dotarcie do różnych użytkowników (dzięki opcji targetowania), możliwość wymiany danych analitycznych (wnioski z PPC mogą usprawnić SEO), uzupełnianie się kanałów zdobywania klientów i po prostu lepsza ekspozycja marki.

Źródła:własne