banner bloomnet

SWOT: na czym polega i co daje marce

Strona internetowa, aplikacja, startup, nowa marka… – każdy biznes potrzebuje drogowskazu. Jednym z takich jest analiza SWOT, czyli zbiór szans i zagrożeń firmy przygotowany przez właściciela tak dla siebie, jak i dla ewentualnych inwestorów. Jak zrobić SWOT? Jak czytać takie badanie? Czy warto je powtarzać?

SWOT: na czym polega i co daje marce

Co to jest SWOT

To jedna z najpopularniejszych technik analitycznych, której celem jest uporządkowanie najważniejszych informacji o firmie. To konieczność w procesie budowania strategii marki, ponieważ analiza SWOT diagnozuje zarówno sytuację wewnętrzną firmy, jak i jej pozycję na tle konkurencji.  

Aby badanie było skuteczne, autor musi jednak spojrzeć na swój biznes do bólu obiektywnie, zapominając na chwilę, że jest jego ojcem. Analiza musi uczciwie pokazać plusy i minusy. Co ważne, można to stosować nie tylko w przypadku tradycyjnej firmy, ale też pojedynczego projektu, a nawet marki osobistej.     

SWOT – czynniki wewnętrzne

Pierwszym krokiem powinno być wypisanie mocnych i słabych stron marki, czyli czynników wewnętrznych. Robiąc to, warto zrobić w firmie burzę mózgów. Pozwoli to poznać wady i zalety marki nie tylko z perspektywy właściciela, ale też account managera, grafika czy developera. Warto też przeanalizować feedback od klientów.

Tak wygląda przykładowa analiza SWOT z czynnikami wewnętrznymi dla firmy z branży informatycznej:   

(Źródło: htplastic.info)

SWOT – czynniki zewnętrzne

Jak widać, kiedy mamy już gotowy spis zalet i wad marki, należy przejść do drugiej części analizy, czyli do szans i zagrożeń. Jest to wszystko to, co czeka firmę na zewnątrz.

Bo pytań jest mnóstwo. Czy marka ma szansę zostać jednym z liderów rynku w swoim sektorze? Czy mamy cechę, która może stać się wyróżnikiem na tle konkurencji? Czy jesteśmy w stanie wdrożyć technologię, dzięki której znajdziemy się krok przed największymi rywalami w obranej przez nas niszy? Czy w perspektywie kilku lat można spodziewać się odpływu wybranej przez nas grupy docelowej?

Warto pamiętać, że SWOT to nie tylko spis plusów i minusów. To także sposób na formułowanie celów, dlatego warto zadbać, aby analiza zawierała elementy mające największe znaczenie dla rozwoju. Zdaniem ekspertów z dziedziny projektowania strategii marki, analiza SWOT nie powinna też być jednorazowym działaniem. Warto ją powtarzać, aby nie zatracić obranego wcześniej kierunku.

Źródła:własne