banner bloomnet

8 wskazówek, jak połączyć sprzedaż internetową i stacjonarną

W czasie pandemii wielu przedsiębiorców musiało zamknąć swoje tradycyjne sklepy i przenieść biznes do sieci. Kiedy jednak sytuacja się uspokoi, punkty stacjonarne znów zostaną otwarte i będzie trzeba umiejętnie połączyć oba kanały sprzedaży. O czym należy wtedy pamiętać?

8 wskazówek, jak połączyć sprzedaż internetową i stacjonarną

Według danych Eurostatu, w 2019 r. tylko 14 proc. wszystkich polskich firm prowadziło sprzedaż internetową. Znajdowaliśmy się pod tym względem w europejskim ogonie, ponieważ sieć bardziej omijali jedynie przedsiębiorcy z Łotwy, Grecji, Rumunii i Bułgarii. Dla porównania, w liderującej Irlandii przez internet sprzedawało wtedy już 35 proc. firm.  

W czasie lockdownu spora część polskich przedsiębiorców nie miała już jednak wyjścia: aby przetrwać, należało zlecić wykonanie strony, zainwestować w typowy e-commerce lub przynajmniej wejść do serwisów sprzedażowych. Jak wynika z analiz platformy Shoper, w 2020 r. najwięcej nowych sklepów powstawało w branżach: artykuły spożywcze, dom/ogród, upominki/akcesoria, książki/multimedia, zdrowie/uroda, automoto i elektronika. 

Zakładając, że sprzedaż stacjonarna prędzej czy później wróci, wiele z tych firm stanie w końcu przed zadaniem prowadzenia obu kanałów sprzedaży. Ich sprawne połączenie jest bardzo ważne, ponieważ sklepy wirtualne i fizyczne powinny się wzajemnie wspierać, uzupełniać i mówić do klientów spójnym głosem. 

Nie zawsze jest to proste, dlatego przygotowaliśmy małą ściągawkę. Oto 8 obszarów, o których szczególnie warto pamiętać.  

1. Zadbaj o spójność wizualną i komunikacyjną 

Ponieważ najważniejsze jest pierwsze wrażenie, zacznijmy od warstwy wizualnej. 

Sklepy stacjonarne z reguły posiadają mniej lub bardziej złożoną identyfikację wizualną. Składają się na nią m.in. kolorystyka, projekt szyldu lub tablicy, oznakowanie na szybach, styl materiałów reklamowych (plakaty, ulotki, billboardy), wykorzystywany krój pisma czy nawet wystrój sklepu. Strona internetowa powinna więc wpisywać się w określony styl wizualny. Pamiętajmy, że część klientów, którzy dotychczas kupowali tylko w sklepie tradycyjnym, może chcieć skorzystać też z e-zakupów. Takie osoby muszą mieć wyraźną informację, że mają do czynienia z tą samą marką.

Pozostało 75% artykułu