banner bloomnet

Jak zrobić logo? 7 rodzajów znaku, które warto znać

Chciałbyś zlecić projekt znaku? Zastanawiasz się, jak powinno wyglądać logo Twojej firmy? Nie wiesz, co przede wszystkim należałoby w nim podkreślić? Pole manewru jest tutaj szerokie, dlatego warto wiedzieć, jak wygląda podstawowy podział logo i czym charakteryzują się poszczególne typy (NASZE PRZYKŁADY).

Jak zrobić logo? 7 rodzajów znaku, które warto znać

Klient: - Poproszę zrobić jeszcze jedną wersję logo.

Projektant: - Przecież wysłałem Panu trzy wersje i wybrał Pan ostatnią…

Klient: - Tak, ale tamte dwie odrzuciliśmy i została tylko jedna. Czyli nie mamy już wyboru.

Ten dowcip (?) pokazuje, o ile sprawniejszy mógłby być proces projektowania, gdyby klienci potrafili dokładniej określić swoje oczekiwania. Gdyby wiedzieli, w jakim stylu mniej więcej chcą mieć utrzymane logo, co w nim podkreślić, co zakomunikować, czy ograniczyć się wyłącznie do typografii, czy postawić na symbolikę…

Oczywiście, to zadaniem agencji jest zaproponowanie jak najlepszych propozycji, ale znacznie łatwiej jest stworzyć unikalny, wartościowy znak, kiedy zamawiający ma podstawową wiedzę na temat rodzajów konstrukcji symboli. Tym bardziej, że jest z czego wybierać.

Oto 7 głównych typów logo, które warto znać zanim podejmiemy decyzję co do kształtu przyszłego znaku. 

Logotyp

Określenie „logotyp” często jest stosowane wymiennie w kontekście logo, dlatego nie zaszkodzi raz jeszcze przypomnieć: logo to cały symbol przedstawiający markę, logotyp to z kolei wchodząca w jego skład część tekstowa, czyli nazwa. Całość współtworzy jeszcze zwykle sygnet (znak graficzny) oraz nieco rzadziej claim (hasło).

Logo marki może jednak równie dobrze stanowić sam logotyp. Jak sama nazwa wskazuje, mówimy wtedy o znaku typograficznym, czyli formie literniczej.

Logotyp to jeden z najbardziej minimalistycznych wariantów, a jego oczywistą zaletą jest jednoznaczność, czytelność nazwy. Mogłoby się więc wydawać, że taki znak jest najprostszy w wykonaniu, ale to tylko pozory.

Kluczowy jest tutaj przede wszystkim trafny wybór kroju pisma, ponieważ źle dobrany może zepsuć projekt (warto zaznaczyć, że typografia jest czasami nawet specjalnie tworzona na potrzeby znaku). Trzeba też zadbać o to, co dzieje się między literami (odpowiedni kerning) oraz kwestię kolorystyki (do logotypu zazwyczaj dobiera się jeden kolor).

Przykładem logo opartego wyłącznie na formie literniczej, jest znak, który zaprojektowaliśmy na potrzeby Vitapedii, internetowej encyklopedii zdrowia

Pozostało 75% artykułu