Teoretycznie… nic nie musisz robić. Możesz odpuścić sobie ręczne dodawanie strony do katalogu Google, ponieważ roboty indeksujące regularnie przeczesują sieć w poszukiwaniu nowych witryn, aby wrzucić je do swoich zbiorów.
W tym rozwiązaniu jest jednak pewne "ale". Na wizytę robotów można czekać dość długo (średnia to około 30 dni) lub nie doczekać się jej wcale. Google z wielu przyczyn może zwyczajnie pominąć Twoją stronę. Może to wynikać chociażby z jej struktury, niepoprawnego podlinkowania zastosowanego na innej popularnej witrynie (linki zwrotne to też jedna z dróg do zaindeksowania) lub po prostu błędu, który wystąpił podczas próby indeksacji.
Aby witryna była szybko widoczna, lepiej więc postawić na ręczne dodawanie strony do wyszukiwarki. Zrobisz to poprzez dodanie strony w Google Search Console.
Dodaj stronę do Google podając adres URL
Przypomnijmy, Google Search Console to bezpłatna usługa, dzięki której możesz monitorować pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania. GSC udostępnia rozmaite narzędzia analityczne i generuje raporty, ale odpowiada też właśnie za zgłoszenie witryny do wyszukiwarki.
Pierwszy sposób to po prostu wpisanie interesującego nas adresu w polu znajdującym się w górnej części panelu. Po kliknięciu "dodaj" otrzymasz kilka metod weryfikacji usługi. Po wybraniu określonego sposobu, zobaczysz wymagane czynności weryfikacyjne. Jeśli zostaniesz sprawdzony pomyślnie, strona powinna pojawić się w wyszukiwarce najpóźniej po kilku dniach.
Aby sprawdzić, czy Google zaindeksował już witrynę, wpisz w pole wyszukiwarki site:twojadomena.pl.
Warto jednak podkreślić, że wspomniana metoda dodawania witryny jest dobra zazwyczaj jeśli chcemy zaindeksować pojedyncze adresy URL. Jeśli prowadzisz spory biznes i musisz dodać do wyszukiwarki rozbudowany serwis z dużą liczbą podstron, powinieneś zrobić to inaczej.
Prześlij mapę strony
Dodawanie strony do indeksu Google może też odbyć się poprzez przesłanie mapy witryny. Sitemap.xml jest plikiem zawierający w sobie wszystkie adresy podstron, dzięki czemu masz możliwość zgłoszenia wszystkich jednocześnie.
Jak przypomina Google Support, mapę możesz "wgrać" wybierając trzy podstawowe sposoby:
- przesyłając ją za pomocą narzędzia Mapy witryn w Google Search Console,
- wstawiając w dowolnym miejscu w pliku robots.txt instrukcję: "Sitemap: http://example.com/lokalizacja_mapy_witryny.xml",
- używając funkcji „ping”, a więc wysyłając żądanie HTTP GET: "http://www.google.com/ping?sitemap=<pełny_url_mapy_witryny>".
Jeśli nie pojawią się żadne problemy (chociażby 404), Google po dokładnej analizie mapy powinien zaindeksować wszystkie adresy.
Źródła:własne, Google Support