Co to jest PWA, czyli Progressive Web App? Mówiąc najprościej, jest to mobilna strona, która wygląda i zachowuje się jak klasyczna aplikacja pobrana na smartfona. Po wejściu na nią, zawartość aplikacji zapisywana jest w pamięci urządzenia, co z kolei przekłada się na rozszerzenie jej funkcjonalności i szybkość działania.
Co ważne, w tym przypadku użytkownik nie musi nic pobierać ze sklepu z aplikacjami, nie jest też potrzebna instalacja. Skrót aplikacji można przypiąć do ekranu głównego, z kolei już po uruchomieniu PWA działa w trybie pełnoekranowym, ale bez zwyczajowego adresu URL na górze.
PWA, czyli co na plus…
Oto najważniejsze zalety progresywnych aplikacji webowych:
- wykorzystują jeden kod źródłowy dla wszystkich systemów operacyjnych. To dobra wiadomość dla marek, które nie będą już musiały pisać oddzielnych produktów pod Windowsa, Androida czy iOS-a. Spokojnie będzie można je również odpalić na każdej przeglądarce,
- PWA charakteryzują się responsywnością (RWD), wykorzystaniem protokołu bezpieczeństwa HTTPS oraz przede wszystkim mechanizmu service worker. Dzięki niemu witryna będzie sprawnie działać niezależnie od jakości połączenia internetowego, a nawet w trybie offline (pobrane dane zapisywane są w pamięci cache),
- nie trzeba ich aktualizować.
Piotr Muzyka, specjalista ds. marketingu internetowego agencji Bloomnet:
- Marketerzy pracujący w e-commerce powinni poważnie rozważyć zastosowanie tej technologii w swoich biznesach. Przykład chociażby AliExpress pokazuje, że zastosowanie PWA podnosi współczynnik konwersji, zwiększa czas sesji oraz liczbę podstron odwiedzanych przez usera. A parametry te mają niebagatelne znaczenie w przypadku prowadzenia sprzedaży przez internet.
… i co na minus
Ale ponieważ życie nigdy nie jest idealne (także to informatyczne), kilka słów o wadach PWA:
- progresywne aplikacje webowe wciąż mają ograniczone funkcjonalności w porównaniu do swoich natywnych, starszych braci. PWA – przynajmniej na razie - nie może korzystać chociażby z modułów NFC czy Bluetooth,
- nie mają dostępu do danych na telefonie użytkownika,
- PWA pasują obecnie głównie do prostych stron, gdzie stosunkowo często zmienia się kontent, czyli do blogów, stron informacyjnych, firmowych, sklepów itd. W bardziej skomplikowanych aplikacjach cały czas lepiej sprawdzają się rozwiązania natywne,
- Safari nie pozwala na obsługę notyfikacji push.
Źródła:własne