banner bloomnet

Co zawiera identyfikacja wizualna

Jak zrobić identyfikację wizualną firmy, żeby była spójna z charakterem marki i przykuwała uwagę klientów? Oto najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej.

Co zawiera identyfikacja wizualna

Zewnętrzny wizerunek jest niesamowicie istotny, jeśli marka ma być naprawdę silna. Identyfikacja wizualna mówi kim jesteś, jaki jesteś i dlaczego to na Ciebie warto postawić. Co ważne, działania te skierowane są nie tylko do klientów, ale w pewnym stopniu też do pracowników, którzy dzięki temu mocniej identyfikują się ze swoim miejscem pracy.  

Tematykę identyfikacji poruszaliśmy już m.in. w tekście „Czym jest księga znaku, a czym księga identyfikacji wizualnej?”, ale skupiliśmy się na tym, czym jest księga tożsamości. Teraz przypomnijmy, z jakich puzzli powinna składać się dobra identyfikacja wizualna.

Elementy identyfikacji wizualnej

Warto zainwestować w profesjonalną identyfikację, ponieważ daje ona wrażenie wyższej jakości i dopracowania produktu nawet przy młodej marce, która dopiero wchodzi na rynek. Kompleksowa identyfikacja to przede wszystkim:

  • logo (niekiedy połączone ze sloganem),
  • kolorystyka,
  • typografia,
  • strona www,
  • opakowanie produktu, 
  • oznaczenie siedziby oraz wystrój biura (także symbole dekoracyjne),
  • materiały biurowe (kalendarze, papier firmowy, koperty, wizytówki, pieczątki, notesy, nadruki na płytach CD, długopisy itd.),
  • materiały marketingowe (gadżety, ulotki, plakaty itd.),
  • szablon informacji prasowych i mailingu,
  • oznaczenie stoisk targowych, 
  • obrandowanie samochodów firmowych,
  • uniformy pracowników (dress code).

Brand book i elementy pozawizualne

Identyfikacja wizualna to jedno, ale na ogólny brand book czasami składają się także elementy pozawizualne. Warto o tym wspomnieć, ponieważ one również „pracują” na wizerunek firmy. Należą do nich np.: 

  • określony styl obsługi klienta,
  • schemat przeprowadzania rozmów telefonicznych,
  • muzyka wykorzystywana w siedzibie firmy i w jej oddziałach, melodia podczas oczekiwania na połączenie, 
  • zapachy w biurach (!).

Wszystko to buduje kulturę marki. Warto jednak pamiętać, że z systemu identyfikacji wizualnej, jak i całego brand booka, trzeba korzystać bardzo konsekwentnie. Chodzi o niezmienianie przyjętych wzorów. Tylko taka dyscyplina pozwoli stworzyć na rynku pozytywny obraz firmy, która stanie się rozpoznawalna i będzie kojarzona z odpowiednimi wartościami. A przecież o to w tym wszystkim chodzi.

Źródła:własne