Zewnętrzny wizerunek jest niesamowicie istotny, jeśli marka ma być naprawdę silna. Identyfikacja wizualna mówi kim jesteś, jaki jesteś i dlaczego to na Ciebie warto postawić. Co ważne, działania te skierowane są nie tylko do klientów, ale w pewnym stopniu też do pracowników, którzy dzięki temu mocniej identyfikują się ze swoim miejscem pracy.
Tematykę identyfikacji poruszaliśmy już m.in. w tekście „Czym jest księga znaku, a czym księga identyfikacji wizualnej?”, ale skupiliśmy się na tym, czym jest księga tożsamości. Teraz przypomnijmy, z jakich puzzli powinna składać się dobra identyfikacja wizualna.
Elementy identyfikacji wizualnej
Warto zainwestować w profesjonalną identyfikację, ponieważ daje ona wrażenie wyższej jakości i dopracowania produktu nawet przy młodej marce, która dopiero wchodzi na rynek. Kompleksowa identyfikacja to przede wszystkim:
- logo (niekiedy połączone ze sloganem),
- kolorystyka,
- typografia,
- strona www,
- opakowanie produktu,
- oznaczenie siedziby oraz wystrój biura (także symbole dekoracyjne),
- materiały biurowe (kalendarze, papier firmowy, koperty, wizytówki, pieczątki, notesy, nadruki na płytach CD, długopisy itd.),
- materiały marketingowe (gadżety, ulotki, plakaty itd.),
- szablon informacji prasowych i mailingu,
- oznaczenie stoisk targowych,
- obrandowanie samochodów firmowych,
- uniformy pracowników (dress code).
Brand book i elementy pozawizualne
Identyfikacja wizualna to jedno, ale na ogólny brand book czasami składają się także elementy pozawizualne. Warto o tym wspomnieć, ponieważ one również „pracują” na wizerunek firmy. Należą do nich np.:
- określony styl obsługi klienta,
- schemat przeprowadzania rozmów telefonicznych,
- muzyka wykorzystywana w siedzibie firmy i w jej oddziałach, melodia podczas oczekiwania na połączenie,
- zapachy w biurach (!).
Wszystko to buduje kulturę marki. Warto jednak pamiętać, że z systemu identyfikacji wizualnej, jak i całego brand booka, trzeba korzystać bardzo konsekwentnie. Chodzi o niezmienianie przyjętych wzorów. Tylko taka dyscyplina pozwoli stworzyć na rynku pozytywny obraz firmy, która stanie się rozpoznawalna i będzie kojarzona z odpowiednimi wartościami. A przecież o to w tym wszystkim chodzi.
Źródła:własne