banner bloomnet

5 kroków, jak wybrać agencję interaktywną

Portfolio, specjalizacja, staż w branży, oczywiście cena... Większość szybkich poradników dotyczących tego, jak wybrać dobrą agencję interaktywną, jedynie ogólnie tłumaczy, na co należy zwracać uwagę. Tymczasem warto pamiętać, że ważne są też rzeczy niewidoczne na pierwszy rzut oka....          

5 kroków, jak wybrać agencję interaktywną

Wybór wykonawcy do projektu strony, aplikacji, systemu czy przeprowadzenia rebrandingu, nigdy nie jest prosty. W końcu oddajesz komuś do "obróbki" swoją markę, a na stół wykładasz najczęściej niemałe pieniądze. Bądźmy szczerzy: to zawsze pewne ryzyko.

Ale można je zminimalizować. Jest kilka obszarów, których zweryfikowanie pozwoli znaleźć wartościowego partnera do współpracy.   

Krok 1: Pogłębiona analiza portfolio

Wiadomo, pierwszym odruchem zawsze jest sprawdzenie, czym zajmuje się agencja interaktywna. Chodzi o poznanie jej specjalizacji, zweryfikowanie, czy ma ona doświadczenie w danej branży, jaki jest stopień skomplikowania dotychczasowych projektów, czy ma po prostu "to coś", czym może zaskoczyć.

To także obowiązkowe wzięcie pod lupę strony samej agencji, bo to też element portfolio. Czasami nawet najbardziej miarodajny, bo jest to projekt robiony na własne potrzeby, a ten przynajmniej z założenia powinien być petardą.    

Wertując agencyjne portfolio, warto jednak skupiać się nie tylko na ładnych obrazkach, ale też zadać sobie inne, mniej oczywiste pytania:

  • Czy poziom projektów jest w miarę równy? - jeśli nie, może to być sygnał, że z pewnymi zadaniami agencja radzi sobie nieco słabiej.
     
  • Jakie rozwiązania techniczne zastosowano? - jak wygląda architektura strony, czy wielopoziomowe menu jest funkcjonalne, jak działa wyszukiwarka na stronie, jak zaplanowano strukturę linków i metatagów, czy witryna jest responsywna, jak współgra z systemem płatności… W dużej mierze właśnie tego typu elementy stanowią o funkcjonalności strony.
     
  • Czy agencja potrafi rozwiązywać problemy klientów? - niektóre agencje dość dokładnie wyjaśniają w swoich case study, na czym polegało dane zadanie. Dzięki temu możesz w pewnym stopniu sam ocenić, czy misja została wykonana. Jeśli klient X zamówił nową stronę po to, aby sprzedawała więcej kursów językowych oraz atrakcyjnie prezentowała skomplikowaną ofertę, warto powiedzieć "sprawdzam". Oczywiście nigdy nie będziesz wiedział, czy sprzedaż faktycznie skoczyła, ale analizując stronę na swoje oko możesz ocenić, czy nowa podstrona z zapisami jest rzeczywiście przyjazna oraz czy rozbudowana oferta w nowej odsłonie nie przestraszy już Kowalskiego.
     
  • Jaki jest stopień twórczości projektów? - jeśli chcesz zaprojektować naprawdę oryginalną stronę, zwróć uwagę, czy agencja często stosuje autorskie rozwiązania. Chodzi tutaj np. o grafiki czy animacje stworzone specjalnie pod dany projekt. Przecież nie potrzebujesz firmy, która w co drugie zlecenie pakowała stockowe zdjęcia. Ważna jest też ocena, na ile agencja projektuje zgodnie z aktualnymi trendami.  
     
  • Jak firma radzi sobie poza siecią? - agencje interaktywne z definicji zajmują się pomocą w budowaniu marki w internecie, ale przecież nie tylko. Pamiętaj, że elementy identyfikacji wizualnej, którą stworzy dla Ciebie firma, będą funkcjonować później także w namacalnym świecie pod postacią rozmaitych nośników, gadżetów, materiałów biurowych itd. Dlatego warto sprawdzić, czy agencja w swoim portfolio pokazuje próbkę twórczości. Jeśli nie, może to być sygnał, że tworzone przez nią materiały reklamowe nie powalają na kolana lub po prostu firma czymś takim się nie zajmuje. A więc będziesz zmuszony robić to sam lub znaleźć innego podwykonawcę.  

Krok 2: Zespół taki, jakiego potrzebujesz

Firma i agencja interaktywna powinne pasować do siebie jak dwa puzzle (przynajmniej w idealnym świecie…) Aby znaleźć ten pasujący kawałek, powinieneś zweryfikować, czy druga strona jest w stanie zapewnić Ci wszystko, czego oczekujesz.

Warto przede wszystkim ustalić, na ile kompleksową usługę może wykonać agencja, czy w zespole są osoby odpowiadające za określone dziedziny. Należy też dowiedzieć się, w jakich technologiach pracuje agencja, w pisaniu jakiego rodzaju aplikacji się specjalizuje oraz jak generalnie wygląda tryb zarządzania projektem.

Kolejny przykład: założyłeś firmę, chcesz zlecić wykonanie strony, ale wiesz, że nie masz doświadczenia w pisaniu tekstów marketingowych. Trudno Ci określić, jak komunikować się z grupą docelową, a przecież w tle jest jeszcze prowadzenie firmowego bloga.

Potrzebujesz więc agencji, która nie tylko zaprojektuje www, ale też ma doświadczenie w pisaniu i redagowaniu tekstów. Nie warto szukać na boku freelancera od pióra, bo copywriting dyktuje design i odwrotnie, dlatego lepiej postawić na firmę, która zatrudnia osobę odpowiedzialną za słowo (co wcale nie jest standardem w agencjach interaktywnych).

To samo może dotyczyć chociażby kwestii SEO czy realizacji kampanii AdWords. Lepiej nie rozdzielać kompetencji na kilku podwykonawców, tylko rozejrzeć się za agencją, która korzysta ze wsparcia specjalistów z tych obszarów.

W tym miejscu warto jednak podkreślić, że projektowanie strony to gra zespołowa, w której Ty też musisz czynnie uczestniczyć i wykonać określoną pracę. Nawet jeśli agencja dysponuje szerokimi kompetencjami, to klimat przyszłej współpracy będzie zależał chociażby od tego, jak przedstawisz jej swoje oczekiwania, jakie materiały i informacje jej dostarczysz.

Krok 3: Zakres wsparcia

Zakres wsparcia agencji interaktywnej należy rozpatrywać nie tylko na poziomie tego, co firma oferuje w trakcie etapu projektowania, ale także po jego zakończeniu.

Możliwość długofalowej współpracy jest szczególnie ważna w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, kiedy wiesz, że Twój produkt będzie w przyszłości rozbudowywany o kolejne funkcjonalności. To częsty scenariusz, chociażby startupy nie zawsze odkrywają wszystkie karty, najpierw wypuszczając MVP, czyli wersję produktu wyposażoną jedynie w podstawowe opcje.

Druga sytuacja wymagająca wsparcia to ta, kiedy jako właściciel nie masz czasu na samodzielne zarządzanie. Administrowanie własnymi siłami może być trudne. Zatrzymajmy się na chwilę właśnie przy kwestiach administratorskich.

Jeśli sam nie masz takich kompetencji lub po prostu brakuje Ci czasu, powinieneś znaleźć agencję, która po wykonaniu projektu weźmie to na siebie. Warto mieć bowiem świadomość, że zarządzanie stroną czy systemem to nie tylko aktualizacja treści. To także monitoring ruchu jaki przyciąga witryna, wyciąganie wniosków z danych płynących z Google Analytics, optymalizacja www pod ciągle zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, szybkie reagowanie na awarie, regularne wykonywanie kopii bezpieczeństwa itd.

Szerzej pisaliśmy o tym niedawno w tekście "Jak administrować stroną www i dlaczego warto zaufać agencji".   

Krok 4: Styl pracy

Niby banał, a ile bywa z nim problemów.

Sposób komunikacji na linii agencja interaktywna-klient jest niezwykle ważny, ale często marki pomijają go na etapie poszukiwań. Zwracają uwagę na dorobek agencji i jej kompetencje, ale zapominają, że wiele zależy również właśnie od sprawnej łączności w trakcie realizacji projektu.

Szukając agencji interaktywnej, w miarę możliwości sprawdź więc m.in.:

  • jakie są godziny pracy firmy,
     
  • w jakim trybie pracuje agencja (coraz więcej firm działa w systemie zdalnym, co uniemożliwia częste spotkania face to face - musisz być na to gotowy),
     
  • jakie narzędzia do regularnej komunikacji preferuje (komunikatory w stylu Skype lub Zoom, platforma Trello, a może wystarczy po prostu cotygodniowy arkusz z raportem plus telefon?),
     
  • jak może wyglądać akceptacja poszczególnych etapów projektu,
     
  • jak może wyglądać ścieżka komunikacyjna (kto jest opiekunem projektu z ramienia agencji, czy przy pilnych sprawach możliwy jest kontakt bezpośrednio z grafikiem czy copywriterem z pominięciem account managera itd. - zawsze warto zapytać, chociaż zwykle takie decyzje zapadają na dalszym etapie negocjacji).

Krok 5: Wizerunek agencji w branży

Agencję najbardziej uwiarygadnia oczywiście dorobek projektowy, ale warto też poświęcić chwilę na sprawdzenie, jaki wizerunek zdążyła wypracować ona w swojej branży.

Nie zawsze zwraca się na to uwagę, ale wartością dodaną będzie chociażby to, czy agencja pokazuje się w mediach branżowych. Jeśli może pochwalić się np. regularnymi publikacjami w serwisach poświęconych marketingowi, reklamie, public relations czy nowym technologiom, będzie to oznaczało, że firma dba też o swój wizerunek jako eksperta. Że zależy jej nie tylko wprost na realizacji projektów, ale też edukowaniu potencjalnych klientów.

Poza tym jest to przy okazji pokazanie zespołu, konkretnych fachowców z twarzą i nazwiskiem, co też nie jest tak oczywiste wśród agencji kreatywnych.               

To ważne, bo dobra agencja nie powinna być jedynie maszyną do wykonywania założeń projektowych, ale partnerem, który wysłucha i zaproponuje jak najlepsze rozwiązania. Nawet jeśli czasami wiąże się to z brutalną prawdą i odradzaniu pewnych wcześniejszych wewnętrznych ustaleń. 

Właśnie... Bezrefleksyjne wykonywanie poleceń przez agencję nie jest dobre. Agencja, która kieruje się powiedzeniem "nasz klient, nasz pan" i bez szemrania spełnia każdą zachciankę, wcale nie oznacza dobrej agencji. Przy projektowaniu trzeba jednak nieco innego rodzaju relacji, bardziej partnerskiej. Każda strona powinna mieć świadomość swoich kompetencji. Możesz świetnie znać się na sprzedawaniu swojego produktu, ale nie oznacza to, że znasz się na projektowaniu stron czy aplikacji. 

***

Poszukując agencji, warto postawić te powyższe kroki. Skupić się nie tylko na cenie i tak powierzchownych rzeczach jak portfolio, ale też kopać głębiej: sprawdzić, czy wcześniejsze projekty oprócz tego, że były ładne, okazały się też funkcjonalne, czy agencja ma takie kompetencje jakich oczekujemy, w jakim zakresie możemy na nią liczyć po zakończeniu etapu projektowania, jaki styl komunikacji z klientem preferuje i czy ważne jest dla niej dzielenie się wiedzą.

Wybierz agencję, której będziesz mógł zaufać. Po prostu szkoda Twojego czasu i pieniędzy, jeśli zamierzasz kwestionować kompetencje projektantów i samemu decydować, jak ma wyglądać strona czy aplikacja. Powodzenia!

Źródła:własne