banner bloomnet

Mobile vs desktop, czyli walka o użytkownika

Już 69 proc. mieszkańców naszego kraju korzysta na co dzień z internetu mobilnego – wynika z najnowszego raportu „Digital 2019: Poland”. Coraz wyraźniejsze odejście od desktopu sprawia, że zadbanie wyłącznie o responsywność strony to już za mało (NASZ KOMENTARZ). 

Mobile vs desktop, czyli walka o użytkownika

Mobile rośnie, rośnie, rośnie…

Raport będący tradycyjnym podsumowaniem minionego roku w internecie, przygotowali eksperci Hootsuite i We Are Social. Badanie uwzględnia dane ogólnoświatowe oraz dla poszczególnych krajów.

Najciekawsze wnioski dotyczą rozwoju mobile’u. Patrząc globalnie - porównując styczeń 2018 r. z początkiem 2019 r. - na świecie przybyło około 100 mln użytkowników smartfonów. Z kolei o blisko 300 mln wzrosło grono osób, które korzystają z mediów społecznościowych właśnie za pośrednictwem urządzeń mobilnych. A jak wygląda to w Polsce? Oto najciekawsze wskaźniki dotyczące naszego kraju: 

  • 69 proc. Polaków korzysta obecnie z mobilnego internetu,
  • aż o 14 proc., a więc o 2 mln, wzrosła w ciągu roku liczba mobilnych użytkowników mediów społecznościowych,
  • 80 proc. polskich użytkowników ogląda video na urządzeniach mobilnych,
  • 36 proc. użytkowników robi zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Piotr Muzyka, ekspert ds. marketingu internetowego agencji interaktywnej Bloomnet:

- Nasze obserwacje, realizowane projekty oraz raport „Digital 2019: Poland” pokazują jedno - go mobile or die trying. Co to oznacza? Kluczowym elementem projektowania strony www czy sklepu internetowego jest w tej chwili to, jak witryna będzie wyglądała i zachowywała się na urządzeniach mobilnych. Sama responsywność już nie wystarczy. Musimy zadbać o odpowiednią budowę strony, UX/UI oraz optymalizację SEO, ze szczególnym naciskiem na szybkość ładowania.

Marka w social media

Raport „Digital 2019: Poland” dokonuje również analizy obecnego układu sił mediów społecznościowych, a to kopalnia wiedzy także dla obecnych tam marek.

Najpopularniejszym serwisem społecznościowym wciąż pozostaje Facebook, z którego korzysta 17 mln Polaków. Pozycja lidera nie jest zagrożona, ale osoby odpowiadające za rozwój Fejsa w naszym kraju raczej nie miały powodów do wznoszenia toastów. Jak wyliczają bowiem autorzy opracowania, grono użytkowników w naszym kraju praktycznie nie drgnęło w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku.

Drugą najpopularniejszą społecznościówką nad Wisłą jest Instagram (6,8 mln) i jest to serwis, który zanotował w ostatnim roku największy wzrost liczby użytkowników – o 6,3 proc. Urosły jeszcze Twitter (o 4,6 proc., obecnie to 934 tys. osób) i LinkedIn (o 3,1 proc., obecnie 3,3 mln). Wygląda na to, że na naszych oczach obumiera z kolei Snapchat, który w ciągu dwunastu miesięcy stracił aż 15 proc. fanów i ma ich obecnie 3,8 mln.    

- Nie dziwi mnie, że w Polsce Facebook nie powiększa już swojej liczby użytkowników. Wynika to m.in. z faktu, że młode pokolenie już tak bardzo go nie ceni i powoli przenosi swoją aktywność na Instagram czy TikTok. Raport pokazuje jeszcze jedno: fakt, że większość platform w Polsce odnotowało wzrost liczby użytkowników, to wyzwanie także dla marek, które powinny być obecne tam, gdzie ich odbiorcy. Nie chodzi o to, aby być wszędzie, tylko tam, gdzie na firmę rzeczywiście czeka potencjalny klient – dodaje Piotr Muzyka.

***

Potrzebujesz więcej informacji o rozwiązaniach mobile?

  • o mobile first w projektowaniu przeczytasz TUTAJ
  • o Progressive Web App przeczytasz TUTAJ

Źródła:własne